جیبام کوش

ساخت وبلاگ

شرایط فروش اعتباری پژو پارس ایران خودرو با مشاركت شرکت لیزینگ ایرانیان ...

بدینوسیله به اطلاع کلیه متقاضیان محترم میرساند، شرایط محدود فروش اعتباری پژو پارس سال بنزینی شرکت ایران خودرو با مشارکت شرکت لیزینگ ایرانیان از تاریخ 95/05/02 تا زمان تکمیل ظرفیت به شرح جدول پیوست ارائه می گردد. 

مدارک مورد نیاز:

1 .فرم قرارداد فروش رھنی (تکمیل و امضاء شده)

2 .وکالتنامه فک پلاک (پیوست بخشنامه می باشد)

3 .فرم تعھدنامه (در دو نسخه تکمیل و امضاء شده)

4 .پرینت حساب جاری صادر کننده چک (٣٠ گردش آخر)

5 .گواھی امضاء محضری متقاضی و صادر کننده چک

6 .کپی شناسنامه و کارت ملی شخص صادرکننده چک

شرایط جدید فروش اقساطی پژو پارس

زمان فعال سازی اين بخشنامه ساعت 10 صبح روز شنبه مورخ 95/05/02 مي باشد  :
 

شرایط جدید فروش اقساطی پژو پارس از سوی ایران خودرو - مرداد 95

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 195 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:40

روز گذشته کمپانی Sony Electronics سری جدید تلویزیون‌های LCD پرچم‌دار 4K خود را با نام سری Z معرفی کرد. این گروه نسبت به گروه X کیفیت ...

سونی تلویزیون‌های 4K پرچم‌دار خود را تحت سری Z معرفی کرد

روز گذشته کمپانی Sony Electronics سری جدید تلویزیون‌های LCD پرچم‌دار 4K خود را با نام سری Z معرفی کرد. این گروه نسبت به گروه X کیفیت نمایش بهتری دارند و از دو تکنولوژی HDR و پردازنده تصویر 4K برای بهبود کنتراست و دقت رنگ استفاده می‌کنند.

همچنین به گفته شرکت، این سری تلویزیون از پلتفرم Android TV از گوگل استفاده می‌کند که رابط سفارشی آن توسط سونی طراحی‌شده است.

آقای Mike Fasulo مدیر ارشد عملیاتی در Sony Electronics در بیانیه‌ای گفت:

تلویزیون‌های سری Z نسل بهبود یافته‌ای در تکنولوژی تلویزیون هستند که تجربه تماشا کردن 4K HDR را دگرگون می‌کند. با دارا بودن تخصص در دو جنبه تکنیک و خلاقیت در عکس‌برداری، فیلم‌برداری، ویرایش، انتقال و پخش 4K HDR سونی بهتر از هر شرکت دیگری تکنولوژی 4K HDR را درک می‌کند. سری Z حاصل همکاری مستقیم میان تیم‌های مهندسی ما و تیم‌های خلاق است.

در حال حاضر سری Z دارای سه مدل است: XBR65Z9D 65 اینچی با قیمت 6999 دلار؛ XBR75Z9D 75 اینچی با قیمت 9999 دلار و XBR100Z9D 100 اینچی که هنوز قیمت آن معلوم نیست. به گفته سونی می‌توان مدل‌های 65 و 75 اینچی را از الآن پیش‌خرید کرد که در پایان تابستان تحویل داده می‌شوند. قیمت و جزئیات دیگر برای خرید مدل 100 اینچی تا دی‌ماه مشخص خواهد شد.

زمانی که از مدیران سونی پرسیده شد آیا سری Z از Dolby Vision پشتیبانی می‌کند یا خیر، آن‌ها پاسخ دادند که این تلویزیون‌ها تنها از استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کنند، فرمتی که سونی تقریباً به دنبال سامسونگ شروع به عرضه آن کرد. برای مصرف‌کنندگان توجه کردن و فهمیدن اینکه آیا فیلم HDR یا برنامه تلویزیونی که می‌خواهند تماشا کنند توسط سخت‌افزار تلویزیونشان هم پشتیبانی می‌شود یا خیر، می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد. خوشبختانه سرویس‌های پخش محتوا نظیر Netflix و آمازون محتوای HDR را در هردو فرمت آماده می‌کنند و برخی سازندگان تلویزیون نظیر Vizio دستگاه‌هایی که با هردو فرمت سازگاری داشته باشند را تولید می‌کنند.

- فارنت

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 195 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:40

امروز صبح، احمدی نژاد به همراه مقامات سابق دولت های نهم و دهم جلسه ای انتخاباتی برگزار کردند، نشستی که تحت تدبیر حفاظتی ...

امروز صبح، احمدی نژاد به همراه مقامات سابق دولت های نهم و دهم جلسه ای انتخاباتی برگزار کردند، نشستی که تحت تدبیر حفاظتی بسیار برگزار شد.

hzlm1q00levk0axdgfm.jpg

براساس گزارش های رسیده ، فعالیت چراغ خاموش احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز رسما کلید خورد. امروز صبح، احمدی نژاد به همراه مقامات سابق دولت های نهم و دهم جلسه ای انتخاباتی برگزار کردند، نشستی که تحت تدبیر حفاظتی بسیار برگزار شد.

براساس این گزارش، رحیم مشایی از سخنرانان کلیدی این نشست بود. سخنرانی که حکایت از آن دارد برخلاف سخنان برخی از نزدیکان احمدی نژاد، مشایی هنوز عرصه سیاسی را ترک نکرده است.

شمس الدین حسینی وزیر سابق اقتصاد، نیکزاد وزیر سابق مسکن و خسرو معتضد از دیگر سخنرانان این جلسه بودند.

در این نشست که احمدی نژاد نیز به سخنرانی پرداخت، در مورد فعالیت دولت یازدهم و انتخابات ریاست جمهوری آینده بحث و گفتگو شد.

به گفته ی یکی از حاضران که به شرط عدم افشای نامش با «انتخاب» سخن می گفت، احمدی نژاد در این جلسه گفت که به هر استانی که اخیرا سفر کرده، با درخواست های بسیار برای کاندیداتوری مواجه شده است.

وی با این حال گفته است که فعلا نمی خواهد فضا را با اظهار نظر رسمی در مورد کاندیداتوری خود انتخاباتی کند.

لازم به ذکر است که این نشست در ساختمان دانشگاه ایرانیان برگزار شده است.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 167 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:40

بخشنامه شماره 2 فروش اقساطی محصولات ایران خودرو از تاریخ شنبه 2 مرداد ماه 95 به شرح جداول پیوست قابل اجراء می‌باشد.

بخشنامه شماره 2 فروش اقساطی ایران خودرو - مرداد 95

بخشنامه شماره 2 فروش اقساطی محصولات ایران خودرو از تاریخ شنبه 2 مرداد ماه 95 به شرح جداول پیوست قابل اجراء می‌باشد.

نکته مھم :

در این روش فروش صرفا مشتریانی امکان ثبت نام خواھند داشت که فاقد ھرگونه چک برگشتی باشند. از این رو اطلاعات صادر کننده چک پس از انجام پیش ثبت نام، اعتبارسنجی شده و در صورت دارا بودن شرایط لازم، ادامه فرآیند ثبت نام و واریز وجه امکان پذیر خواھد بود. ضمنا نتیجه بررسی و اعتبارسنجی از طریق پیامک به مشتریان و امکان ادامه ثبت نام به نمایندگی اطلاع رسانی خواھد شد.

- موعد تحويل در نظر گرفته شده، روز كاري (كلیه ايام ھفته به استثناء روزھاي تعطیل و پنجشنبه ھا) می‌باشد.

زمان فعال سازي اين بخشنامه ساعت 9 صبح روز شنبه مورخ 95/05/02 می‌باشد .

جدول شماره 1 :

جدول شماره 2 :

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 207 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 21:30

BYD S6 خودرویی است که به عنوان اولین شرکت خودروسازی کارمانیا، اواخر سال گذشته در نمایشگاه خودرو کرمان رونمایی شد. این خودرو از همان ...

BYD S6 خودرویی است که به عنوان اولین شرکت خودروسازی کارمانیا، اواخر سال گذشته در نمایشگاه خودرو کرمان رونمایی شد. این خودرو از همان روزها فروشش آغاز شد و شاهد بودیم که در هر دوره نمایشگاهی فروش به نسبت خوبی را داشته است.

هفته گذشته شرکت‌های خودروسازی و واردکننده برای حضور در نمایشگاه خودرو شیراز، مشغول آماده سازی غرفه‌های خود بودند و کارمانیا برای متفاوت ظاهر شدن در این نمایشگاه، یک دستگاه S6 سفید پلاک آزمایشی را جهت بررسی فنی از تهران به شیراز فرستاد تا در خودرو هم به مقصد برسد و در حین حال مورد تست و بررسی قرار گیرد. برای همین در این بخش تست و بررسی بلند مدت این خودرو را می خوانید که برای اولین بار منتشر می شود.

1- آغاز سفر از خیابان های خلوت تهران!

شاید جای تعجب داشته باشد که مگر تهران هم خلوت است!؟ در پاسخ باید بگوییم که برای انجام تست و بررسی دقیق و انجام برخی پارامترها برای این کراس اوور، ساعت ۴ بامداد یکشنبه تهران را به مقصد شیراز ترک کردیم. وقتی که آن ساعت در خیابان های تهران رانندگی می کنید، با خلوتی به نسبت خوبی روبه رو هستید. البته که وقتی به جاده های مواصلاتی شهر نزدیک می شوید، حجم ترافیک افزایش پیدا کرده و گاهی اجازه رانندگی با سرعت بیش از ۴۰ کیلومتر بر ساعت را به راننده نمی دهد. شب قبل تست S6 را از غرب تا شرق تهران مورد بررسی قرار دادیم.


گزارشی از اولین تست بلند مدت خودروی BYD S6 + تصاویر

از آنجا که بارها در ترافیک تهران گیر افتادیم و حدود ۲ ساعت در آن سر کردیم، می توانیم مصرف سوخت BYD S6 را در شهرهایی مثل تهران معقول اعلام می کند. سیستم تهویه خودرو در ۹۰% اوقات روشن بود و سرعت خودرو دائما بین ۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت تغییر می کرد. گاز دادن های ناگهانی و ترمزگیری های پیاپی در اکثر خودروها باعث افزایش مصرف سوخت می شود و در S6 هم با این مسئله روبه رو بودیم. ولی جالب بود که با توجه به حجم موتور ۲٫۴ لیتری این خودرو شاسی بلند چینی گاهی کمتر از ۱۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت داشت و حداکثر عدد ۱۱٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را نشان می داد. بعد از آن به صورت محاسباتی هم مصرف سوخت را بررسی کردیم و به صورت میانگین به عدد ۹٫۴ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر رسیدیم. البته که این اعداد برای مصرف کنندگان ایرانی خوب و به صرفه است. وگرنه این روزها خودروسازان مطرح جهانی موتورهایی با حجم موتور بالای سه لیتر طراحی کرده اند که در فضای شهری در حالت بنزین سوز، کمتر از ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را ثبت می کنند.

گزارشی از اولین تست بلند مدت خودروی BYD S6 + تصاویر

بعد از آغاز رسمی سفر در آزادراه تهران- قم، سرعت را به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رساندیم و سیستم کروزکنترل را از روی فرمان فعال کردیم. این آپشن روی قسمت راست غربیلک فرمان قرار دارد و با بسیاری از خودروها متفاوت است. به صورتی که کاهش دهنده سرعت آن در بخش بالا و شتاب دهنده آن در بخش پایین پنل کروزکنترل قرار دارد. این بدان معنی است که شاید برای بسیاری از افراد استفاده بار اول مشکل به نظر آید. به هر حال وقتی به آن عادت کردیم، توانستیم کارای خوبی را از آن دریافت کنیم. مخصوصا وقتی می خواهید به خودرو شتاب منفی بدهید، خودرو در زمان خوب و مناسبی سرعت خود را پایین می آورد.

گزارشی از اولین تست بلند مدت خودروی BYD S6 + تصاویر

مصرف سوخت BYD S6 در جاده با سرعت ثابت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تا ۷ لیتر به ازای هر کیلومتر مصرف می کند که به نسبت مناسبی برای یک شاسی بلند ۱۶۹۵ کیلوگرمی است. با توجه به اینکه پلتفرم S6 را از لکسوس خریداری کرده اند و ژاپنی ها هم نسل دوم RX را به BYD داده اند، می توان این عدد وزنی را معقول دانست. مخصوصا وقتی که اصول این شاسی تغییر نکرده و دستکاری نشده است. در ۱۵۰۰ کیلومتری که رانندگی کردیم، به این نکته جالب رسیدیم که این خودروساز چینی سعی کرده است تا نرمی متفاوتی را در S6 به سرنشینان القا کنند. با توجه به خودروهای کراس اوور زیر ۱۰۰ میلیون تومان می توان BYD S6 را به عنوان نرم ترین کراس اوور اعلام کرد. زیرا تعلیق خوبی دارد و از طرفی صندلی ها مناسبی برای سرنشینان انتخاب شده است. صدای جاده در حد پایینی داخل اتاق شنیده می شود و در پیچ های جاده ای، نیازی به کاهش سرعت مجاز برای پایداری بیشتر نیست. با اینکه S6 به سیستم کنترل پایداری الکتریکی مجهز نیست، ولی سیستم تعلیق آن در عقب هم مک فرسون انتخاب شده است و با توجه به سه اتصالی بودن آن اکسل عقب، نوعی پایداری مکانیکی در عقب خودرو دیده می شود.

گزارشی از اولین تست بلند مدت خودروی BYD S6 + تصاویر

در کنار نرمی به نسبت معقول S6، عقب این خودرو نیز پایداری مناسبی در سفرهای جاده ای دارد. در تست های فشرده با گازدهی ناگهانی و ایجاد شتاب جانبی غیر مجاز احساس می شود که وجود سیستم ESP بیشتر برای کنترل کم فرمانی آن به کار می آید و شاید نصب آن در S6 اعتماد به نفس بیشتری را به مالکان می داد. با این حال زمانی نبود که ما نبود سیستم کنترل پایداری را احساس کنیم. زیرا سبک بوسترهای ESP خودروهای چینی مشخص است و سطح کنترل آن ها به حال خودرویی با سیستم تعلیق مکفرسون در عقب فرقی نمی کند. فرمان خودرو از نوع هیدرولیکی است. ولی با وجود سنسور حساس به سرعت، شاهد بودیم که خودرو در سرعت های بالا فرمان را سفت می کند و عملکرد جالبی را در S6 ایجاد می کند.

2- موتور و گیربکس هماهنگ

گزارشی از اولین تست بلند مدت خودروی BYD S6 + تصاویر

معمولا در خودروهای چینی گیربکس دو کلاچه هماهنگی خوبی با موتور ندارد. ولی اینبار شاهد هستیم که یک خودروساز چینی، گیربکس شش سرعته دوکلاچه را با موتور ۲٫۴ لیتری چهار سیلندر در حد خوبی هماهنگ کرده است. به شکلی که تاخیر آغاز حرکت به مراتب کمتری از جک S5 اتوماتیک را در این خودرو شاهد هستیم و بدو حرکت بهتری را در آن احساس می کنیم. در قسمتی کنترل شده خواستیم که خودرو را در دور موتور بالا طی مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۴۱ درجه سانتی گراد تست کنیم و عملکرد آن را بسنجیم. در این ۱۰ دقیقه افت عملکرد سیستم تهویه را لمس نکردیم. با اینکه دور موتور بین ۵۲۰۰ الی ۶۱۰۰ بود، ولی عاملی وجود نداشت که کولر خودرو را بخاطر کشش S6 قطع کند. در این مدت توانستیم با دنده ۴ به سرعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت برسیم و از حداکثر گشتاور ۲۲۹ الی ۲۳۴ نیوتون متر استفاده کنیم. در این حالت سه نفر داخل خودرو بودند و حدود ۲۵۰ کیلوگرم بار اضافه در صندوق عقب خودرو وجود داشت. برخی از همراهان به صدای زیاد موتور داخل اتاق اشاره می کردند. این مسئله در S6 تا حدی وجود دارد. ولی باید در نظر داشت که این خودرو مانند سایر چینی ها دور موتور محدودی ندارد و می توانید تا ۶۲۰۰rpm به S6 گاز بدهید.

گزارشی از اولین تست بلند مدت خودروی BYD S6 + تصاویر

در برخی گردنه های بعد از شهر آباده از حالت اسپورت و تیپترونیک استفاده کردیم. جالب بود که گیربکس به صورت پیش فرض در دو موتور بالای ۴۰۰۰ اجازه معکوس کشیدن نمی دهد و اگز می خواهید کشش خوبی در پیچ ها و جاده ها داشته باشید باید گیربکس را به شکل دنده ای رانندگی کنید. در تست های هومولوگیشن S6، برنامه هایی در حال طراحی هست که با توجه به رانندگی ایرانی ها، عملکرد گیربکس را ارتقا می دهد. در جاده منتهی به مقبره کوروش کبیر، بخاطر مساعد بودن شرایط آب و هوایی و همچنین شیب افقی صفر درجه، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را به وسیله برنامه CT اندازه گیری کردیم. این خودرو با وجود دو سرنشین و باک نیمه ( ۳۵ لیتر در باک بود) توانست شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۳٫۶ ثانیه در شرایط واقعی ثبت کند. البته در برخی تست ها در مناطق دیگر، عدد بین ۱۳٫۳ الی ۱۴٫۰۳ متغیر بود.


3- راحتی در کنار امکانات خوب

گزارشی از اولین تست بلند مدت خودروی BYD S6 + تصاویر

در طی مسیر افراد مختلفی از گروه تست برای رانندگی و تجربه سفر با اولین محصول کارمانیا، سوار بر خودرو S6 شدند. جالب بود که افرادی که در تست ما را همراهی می کردند، با یکی از کراس اوورهای مطرح کره ای آمده بودند و وقتی در S6 می نشستند، خسته نمی شدند و کیفیت سواری آن را در حد یک خودرو 92 میلیون تومانی تحسین می کردند. کیفیت تودوزی خودرو به شکلی بود که گرما باعث عرق کردن چرم صندلی ها نمی‌شد. فضای صندوق هم به حدی بود که یکی از اعضا تیم که قدی بیش از ۱۸۰ سانتی متر داشت، با خواباندن صندلی های عقب، در محفظه صندوق خوابید.

گزارشی از اولین تست بلند مدت خودروی BYD S6 + تصاویر

همچنین امکانات رفاهی خودرو هم در حد خوب و قابل قبولی بود. دوربین زیر آینه شاگرد زاویه خوبی داشت و در ترافیک ها بسیار کاربرد داشت. همچنین سیستم صوتی با ۱۱ بلندگو یکی از ویژگی های این خودرو به حساب می آید. صندلی هشت حالته برقی راننده، سانروف، سیستم تهویه دوگانه، سنسور نور، دوربین عقب و زیر آینه، سنسور پارک جلو و عقب، حالت ECO، آینه حساس به نور، صفحه پشت آمپر TFT، آینه تاشو برقی، بلوتوث، پخش DVD، فرمان با قابلیت تنظیم ستون در چهار جهت و… از امکانات خوب BYD S6 به حساب می آید.

با توجه به قیمت و گارانتی سه سال و ۱۰۰ هزار کیلومتر و اعتبار برند BYD در بازار جهانی، می توان S6 را به عنوان یک کراس اوور چینی معقول در بازار معرفی کرد.. کیفیت مناسب متریال داخلی و بدنه، ابعاد بزرگ، کیفیت سواری خوب، هندلینگ مناسب، امکانات رفاهی بالا و همچنین شش کیسه هوا ۱۰ نقطه ای، باعث می شود تا خرید این خودرو نسبت به برخی رقبا زیر ۱۰۰ میلیون تومان توجیه داشته باشد.

گزارشی از اولین تست بلند مدت خودروی BYD S6 + تصاویر

نکات مثبت:

1- سواری نرم و راحت به واسطه تعلیق قوی در جلو و عقب
2- فضای کابین و صندوق مناسب
3- هماهنگی خوب موتور و گیربکس
4- وجود برخی امکانات مانند دوربین زیر آینه، سیستم تهویه دوگانه و…
5- ایمنی به نسبت مناسب با شش کیسه هوا و شاسی با نقاط جوش استاندارد پلتفرم
6- هندلینگ به نسبت خوب و حرکات عرضی کم
7- مصرف سوخت مناسب در شهر و جاده
8- متریال خوب در بخش بدنه و صندلی ها و تودوزی
9- امکان رسیدن به دور موتورهای بالای ۶۰۰۰RPM
10- ترمزهای به نسبت قوی
11- سازگاری بالای موتور با بنزین های ایرانی

گزارشی از اولین تست بلند مدت خودروی BYD S6 + تصاویر

نکات منفی:

1- طراحی ظاهری قدیمی
2- در برخی مواقع ابعاد بزرگ برای مصرف کنندگان باعث مشکل می شود
3- نبود برخی امکانات مانند گرمکن صندلی ها، سیستم کنترل شروع حرکت در شیب، سیستم کنترل پایداری برای استفاده در جاده های لغزنده با سرعت بالای ۶۰ کیلومتر برای حرکات تند
4- داشبورد خشک و تیره که برای برخی نه چندان جذاب است
5- نفوذ صدای موتور در دورهای بالای ۴۲۰۰RPM (از آنجایی که در شتابگیری ها تا دور موتور ۶۲۰۰ امکان حفظ دنده وجود دارد)
6- ناشناخته بودن در بازار نسبت به برخی رقبا
7- توان تولیدی نه چندان بالا نسبت به فناوری های روز دنیا (در سال ۲۰۱۶ برخی شرکت ها با تنفس طبیعی با حجم ۲٫۴ لیتر، توان ۱۹۵ اسب بخار را در اختیار راننده می گذارند)

9y1sqekbdfnd2u43ei.png
 

ابعاد و سایز
طول خودرو (میلی متر)4810
عرض خودرو (میلی متر)1855
ارتفاع خودرو (میلی متر)1725
فاصله دو محور (میلی متر)2720
وزن خالص (کیلوگرم)1695
مشخصات موتور و پیشرانه
حجم موتور2400 سی سی
نوع موتور 4 سیلندر خطی DOHC
حداکثر قدرت (HP/RPM) 160 اسب بخار در 5800 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور (NM/RPM) 229 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه
نوع گیربکس اتوماتیک 6 سرعته کلاچ دوبل DCT با قابلیت تیپترونیک
سیستم فرمانهیدرولیک
سیستم ترمز ساخت بوش آلمان , عقب دیسکی و جلو دیسکی خنک شونده 
سیستم تعلیقجلو مک فرسون و سیستم تعلیق عقب مک فرسون با اتصال سه مفصلی مستقل
حجم مخزن سوخت 72 لیتر
حداکثر سرعت  185 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر


- اسب بخار

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 166 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 21:30

یک دستگاه تریلی بر اثر آتش سوزی لاستیک در اتوبان قزوین - زنجان نزدیک به شهر تاکستان دچار انفجار شد.

یک دستگاه تریلی بر اثر آتش سوزی لاستیک در اتوبان قزوین - زنجان نزدیک به شهر تاکستان دچار انفجار شد. 

اعلام شده این تریلی حامل مهمات بوده است.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 171 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 21:30

واردات قطعات سواری ال 90 در حالی از کشور اصلی صادر کننده خودرو صورت می گیرد که بازار لوازم یدکی این خودرو فرانسوی از قطعات ...

قطعات خودرو تندر 90 از کدام کشور وارد می‌شود؟

طبق آمار گمرگ در دو ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری تعداد 1128 قطعه لوازم یدکی خودرو و شاسی ال90 به ارزش دلاری 1.669.650 و ارزش ریالی 50.540.506.656 وارد کشور شده است.

شایان ذکر است این تعداد کالا از کشور فرانسه وارد کشور شده است و که این میزان ، در حدود 1 درصد کل واردات از کشور فرانسه بوده است.

گفتنی است فرانسه یازدهمین کشور عمده طرف معامله در واردات طی دو ماهه نخست سال 1395 با سهم 107.176.212 دلاری بوده است.

واردات قطعات این خودرو فرانسوی در حالی از کشور اصلی صادر کننده خودرو صورت می گیرد که بازار لوازم یدکی سواری ال90 از قطعات چینی اشباع شده است؛ حجم انبوه کالای چینی در بازار قطعات لزوم توجه بیشتر نهاد های ذیربط را نسبت به مسئله قاچاق یادآور می شود.

جدول واردات قطعات خودرو  ال90 به شرح ذیل است:

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 184 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 19:08

هم‌زمان با اولتیماتوم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای ایجاد نمایندگی اپل در ایران، ظاهراً جمع‌آوری گوشی‌های هوشمند متعلق ...

هم‌زمان با اولتیماتوم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای ایجاد نمایندگی اپل در ایران، ظاهراً جمع‌آوری گوشی‌های هوشمند متعلق به این برند از سطح بازار شروع شده است.

کمتر از یک هفته پیش بود که عباس نخعی مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف با بیان اینکه کمپانی اپل تنها تا پیش از اجرای طرح رجیستری موبایل، فرصت تاسیس نمایندگی در کشور را دارد، اظهار کرد: ابلاغیه جمع‌آوری موبایل‌های این برند صادر شده و در صورت عدم تاسیس نمایندگی، گوشی‌های موبایل آن جمع می‌شوند.

وی در همان گفت‌وگویی که با تسـنیم انجام داد، با اشاره به پیش رو بودن اجرای طرح رجیستری موبایل و لزوم ورود نمایندگی‌ها به کشور، ابراز کرد: در حال حاضر تصمیم بر این است که تنها گوشی‌هایی قابلیت فعالیت و خرید و فروش در کشور را داشته باشند که دارای نمایندگی در کشور هستند، ولی این امکان نیز وجود دارد که پس از اجرای این طرح، تصمیمات جدیدی در این حوزه اتخاذ شود.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره برخی برندهای تلفن همراه موجود در بازار از جمله گوشی‌های آیفون گفت: در حال حاضر ابلاغ جمع‌آوری گوشی‌های تلفن همراه این برند از بازار داده شده است. اگر تا روز اجرای طرح رجیستری، این کمپانی اقدام به ثبت نمایندگی رسمی در کشور نکند قطعاً تمام گوشی‌های تلفن همراه این برند جمع‌آوری خواهند شد و به هیچ عنوان قابلیت رجیستر شدن را نخواهند داشت.

نخعی افزود: در حال حاضر ما ابلاغیه جمع‌آوری گوشی‌های تلفن همراه این برند را به تمام استان‌ها اعلام کرده‌ایم و در صورت عدم تأسیس نمایندگی این برند در کشور تا روز اجرای طرح رجیستری، تمام محصولات موبایل این برند از سطح بازار جمع‌آوری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس نخعی پیش از این درباره زمان اجرای طرح رجیستری موبایل نیز گفته بود که با توجه به اتمام مقدمات این طرح و تاکید معاون اول رئیس جمهور بر اجرای هرچه سریعتر این طرح، طرح رجیستری موبایل تا اول مرداد ماه اجرایی خواهد شد.

علاوه بر این، قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در نشستی خبری درباره امکان فعالیت گوشی‌های آیفون در اجرای طرح رجیستری، به تسنیـم گفت: طبق قوانین فعلی هیچ منعی برای تاسیس نمایندگی این برند آمریکایی در کشور وجود ندارد و وزارت صنعت نیز به عنوان مرجع تاسیس نمایندگی برندهای مختلف در این باره قادر به اظهارنظر قطعی است.

وی با تاکید بر اینکه مردم به هیچ وجه نباید نگرانی نسبت به اجرای این طرح داشته باشند، عنوان کرد: انجام طرح رجیستری هیچگونه هزینه‌ای بر مجموعه مصرف‌کنندگان و توزیع‌کنندگان موبایل تحمیل نخواهد کرد.

به گفته او براساس قانون نظام صنفی و حمایت از مصرف‌کنندگان هر کالایی که قرار است در کشور توزیع شود باید از شبکه خدمات پس از فروش در کشور بهره‌مند باشد ولی متاسفانه کمپانی آمریکایی اپل و تولیدکننده گوشی‌های آیفون فاقد نماینده رسمی در کشور هستند و پشتیبانی و تامین قطعات پس از فروش را عهده‌دار نیست.

خورشیدی همچنین خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نیز سرویس‌دهی اپراتورهای تلفن همراه به محصولات این کمپانی مغایرت قانونی با قوانین دارد ولی پس از اجرایی شدن رجیستری، قطعا سرویس مخابراتی به این محصولات داده نخواهد شد.

البته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که آیا گوشی‌های فعال فعلی مشمول این قوانین خواهند شد، گفته که اجرایی شدن این طرح برای گوشی‌هایی است که بعد از تاریخ اجرای طرح رجیستری موبایل عرضه می‌شود و هیچ نگرانی بابت گوشی‌های فعال فعلی وجود ندارد.

اکنون با توجه به گذشت چند روز از این اظهارات رسمی مقام‌های مسئول در ستاد مذکور، گفته می‌شود فروشگاه‌ها مربوط به شرکت‌هایی که خود را وارد کننده رسمی آیفون به ایران می‌دانستند در تهران و مخصوصا مجتمع‌های بزرگ فروش موبایل پلمب شده است.

تصاویر مربوط به این دست به دست در کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد.

همچنان جزییات بیشتری از این اقدام منتشر نشده و پیش‌بینی می‌شود در راستای اجرای همان طرح اشاره شده در خبر (رجیستری) باشد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 211 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 16:37

جریمه 200 هزار تومانی برای رانندگانی که قبل از دوربین‌ سرعت کم می‌کنند / خودروهای پلاک دولتی در ساعات غیراداری متوقف می‌شوند ...

گزارش جدید رئیس پلیس راهور

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از متوقف کردن خودروهای پلاک دولتی در ساعات غیراداری توسط پلیس و همچنین جریمه 200 هزارتومانی برای رانندگانی که قبل از دوربین‌ سرعت کم می‌کنند خبر داد.

سردار حسین مهری، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در بخشی از گفت وگو با مشرق با اشاره به عملیاتی شدن نسل جدید دوربین‌های سنجش سرعت جاده‌ای گفت: خوشبختانه مشکل استخراج اطلاعات به صورت آفلاین از دوربین‌های جاده‌ای در نسل جدید دوربین‌ها حل شده و دوربین‌های جدید به صورت آنلاین با مرکز کنترل عملیات پلیس راهور و اجرائیات راهور در ارتباطند و سازمان راهداری نیز مکلف به ارسال اطلاعات دوربین‌ها به صورت آنلاین شده است.

رئیس پلیس راهور در ادامه به ویژگی های دوربین های ثبت سرعت تخلفات جاده ای اشاره کرد و افزود: البته این دوربین‌ها علاوه بر آنلاین بودن و ثبت اطلاعات در دقیقه که باعث کاهش زمان برای صدور قبض و ارسال آن در کمتر از 24 ساعت برای متخلفین شده است. 

وی تاکید کرد: دیگر ویژگی این دوربین‌ها که تا حد بسیاری می‌تواند مقابل تخلفات را بگیرد، محاسبه سرعت متوسط خودرو هنگام عبور از بین دو دوربین نصب شده در راه است. این دوربین‌ها با محاسبه سرعت متوسط خودروها، رانندگانی که در مواجهه با دوربین در جاده سرعت خود را کم کرده و با عبور از آن با سرعت غیر مجاز رانندگی می کنند را 200 هزار تومان جریمه خواهد کرد.

سردار مهری خاطرنشان کرد: به امید خدا با نصب هزار و 888 دوربین ثبت تخلف در 34 هزار کیلومتر از جاده‌های شریانی کشور، رانندگانی که حتی در مسافتی کوتاه اقدام به تجاوز از سرعت مجاز کنند، جریمه خواهند شد.

رییس پلیس راهور ناجا در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به این سئوال که یکی از موضوعات مورد توجه مردم، کارنامه راهور در برخورد با استفاده غیرمجاز از پلاک‌های دولتی است، در این زمینه چه توضیحاتی دارید؟ گفت: ما با این تخلف به شدت برخورد می‌کنیم‌. البته من آمار دقیقی از برخوردهای صورت گرفته در اختیار ندارم اما کسانی که از وسایل نقلیه دولتی استفاده شخصی می‌کنند و در ساعات غیر اداری بدون دراختیار داشتن حکم ماموریت با خودروهای پلاک دولتی تردد می‌کننند توسط پلیس متوقف و با جدیت با آنها برخورد می‌شود.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 182 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 16:37

شرایط فروش فوری مرداد 95 محصولات ایران‌خودرو به شرح جدول پیوست از روز شنبه دوم لغایت سی و یکم مرداد 95 و ...

شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - مرداد 95

شرایط فروش فوری مرداد 95 محصولات ایران‌خودرو به شرح جدول پیوست از روز شنبه دوم لغایت سی و یکم مرداد 95 و یا تا زمان تكمیل ظرفیت ارائه مي گردد.

نکته مھم :

تمام برنامه فروش ھای از محل کارخانه امکان رزرو خودروھای امانی آن نمایندگی را نیز دارد. 

- تنظیم صلحنامه در اين بخشنامه قابل اجرا نمی باشد.

- پس از انعقاد قرارداد، مشتری به ھیچ عنوان حق انصراف ندارد.

- زمان تحويل در نظر گرفته شده، روز كاري (كلیه ايام ھفته به استثناء روزھاي تعطیل و پنجشنبه ھا) میباشد.


زمان فعال سازي اين بخشنامه ساعت 9 صبح روز شنبه مورخ 95/05/02 مي باشد. 

شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - مرداد 95

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 233 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 16:37

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: انتظار داریم با افزایش عرضه و تولید ظرف یک ماه آینده قیمت به 7 هزار تومان تقلیل یابد.

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به وضعیت  قیمت مرغ اظهار داشت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 5 هزار و 200 تومان و مرغ آماده به طبخ در مراکز خرده فروشی 7 هزار و 600 تومان است.

وی با اشاره به ثبات قیمت مرغ گفت: از دو هفته گذشته تا کنون نرخ مرغ از ثبات نسبی برخوردار است که همواره انتظار داریم که با افزایش عرضه و تولیدظرف یک ماه آینده قیمت به 7 هزار تومان تقلیل یابد.

یوسف خانی ادامه داد: افزایش قیمت نهاده های دامی اعم از ذرت در یک و ماه نیم گذشته تاثیر چندانی بر افزایش قیمت ها نداشته بلکه قیمت مرغ به میزان عرضه بستگی دارد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به قیمت ماهی بیان کرد: در فصل تابستان مصرف محصولات پروتئینی به ویژه ماهی به طور میانگین 70 درصد کاهش یافته و از این رومی توان گفت که انواع ماهی از ثبات نسبی برخوردار است.

وی با اشاره به انکه قیمت ماهی تابع عرضه و تقاضا است،اظهار داشت : قیمت انواع ماهی بسته به صید و تولید متفاوت است و می توان گفت که تنها ماهی قزل آلا به سبب کاهش تولید و صید در تیرماه نسبت به خردادماه هزار و 500 تومان افزایش داشته به طوریکه از 10 هزار و 500 تومان به 12 هزار تومان رسیده است.

گفتنی است میانگین قیمت انواع ماهی تغییر محسوسی نداشته است.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 163 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 14:18

سخنگوی دولت از برکناری 13 مدیر ارشد دولت به دلیل دریافت حقوق نجومی خبر داد و گفت: از این پس مبنای دریافتی حقوق بگیران از سران ...

سخنگوی دولت از برکناری 13 مدیر ارشد دولت به دلیل دریافت حقوق نجومی خبر داد و گفت: از این پس مبنای دریافتی حقوق بگیران از سران قوه با رعایت شأن آنها تا پایین ترین رده ها مصوبه شورای حقوق و دستمزد است.

محمدباقر نوبخت در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اعلام اینکه تاکنون 3500 میلیارد تومان به استان ها اختصاص داده شده است، افزود: این رقم جدای از اعتبارات طرح های ملی است. 7000میلیارد تومان اعتبار عمرانی امسال استان هاست.

وی با بیان اینکه تا هشتم تیر مبلغی برای طرح های عمرانی پرداخت نشد، گفت: از هشتم تا 30 تیر 12 هزار و 700 میلیارد تومان برای این طرح ها  اختصاص یافته است.

نوبخت درباره فیش های حقوقی نامتعارف برخی مدیران گفت: مشخص شدن ابعاد این کار و این که چه کسانی از این حقوق ها استفاده کردند، علل آن و اینکه برای جلوگیری از تکرار آن چه راهکارهایی وجود دارد موضوع ابلاغیه رئیس جمهور و علت تشکیل کمیته ویژه به وسیله معاون اول بود.

وی افزود: بر اساس بررسی های سازمان بازرسی کل کشور تعداد معدودی از مدیران دولتی از این حقوق و مزایا استفاده کرده اند و بیشتر افرادی که این حقوق ها را دریافت کرده اند مربوط به بخش خصولتی یعنی بنگاه های اقتصادی مرتبط و غیرمرتبط با دولت هستند.

سخنگوی دولت گفت: این بنگاه های اقتصادی در سال های گذشته به مرور از قوانین خاصی استفاده و خود را از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری جدا کرده اند.

نوبخت با بیان اینکه این بنگاه ها مجوز قانونی در این زمینه داشته اند، افزود: شورای حقوق و دستمزد راه را برای همه دستگاه هایی که از قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی بودند بست و برای همه چارچوب مشخصی تصویب شد.

وی گفت: برای دریافتی همه کسانی که از بودجه کل استفاده می کنند سقف و کف دریافتی مشخص شده است.

نوبخت افزود: کف دریافتی برای برخی بازنشستگان معادل 900 هزار تومان است که به وسیله راه های دیگر ازجمله پرداخت غیرنقدی دریافتی این افراد نیز به یک میلیون تومان رسیده است.

وی گفت: در چهار ماه گذشته بیش از 5500 میلیارد تومان بین کارکنان دولت برای ایجاد تعادل در دریافتی ها تقسیم شده و کف حقوق افزایش یافته است.

سخنگوی دولت افزود: درباره بازنشستگان افرادی که در گذشته بازنشست شده اند و سطح حقوق آنها مربوط به پیش از قانون مدیریت خدمات کشوری است، دولت به سمت تعدیل دریافتی آنها پیش می رود.

نوبخت گفت: در برنامه ششم همه تبعیض ها و تفاوت ها در دریافت ها به حداقل می رسد.

وی افزود: 13 مدیر ارشد به علت دریافت های غیرمتعارف به نوعی از کار برکنار شده اند.

نوبخت درباره تک رقمی شدن حقوق وزرا گفت: با توجه به اینکه بیشتر کارکنان سطح مشخصی از حقوق ها دارند و با آن زندگی می کنند ما نیز باید از حقوقمان بگذریم و حقوق های تک رقمی را حتماً دریافت و احساس کنیم دیگران چه می کشند.

وی افزود: آنچه که موجب نارضایتی می شود تبعیض و فقر نیست بلکه احساس آن است.

سخنگوی دولت گفت: از همه دستگاه های بازرسی و نظارتی و ذیحسابان انتظار داریم که ماهانه سازمان مدیریت و برنامه ریزی را از دریافت ها با خبر و حتی اگر یک مورد اضافه تر از سقف تعیین شده در شورای حقوق و دستمزد دریافتی وجود داشت به ما اعلام کنند.

نوبخت افزود: سقف استفاده از بودجه کل نه تنها برای مدیران بلکه افرادی که در مناطق بد آب و هوا نیز مشغول هستند مطابق مصوبه شورای حقوق و دستمزد محدود شده است.

وی گفت: از این پس درباره دریافتی حقوق بگیران از سران قوه با رعایت شأن آنها تا پایین ترین رده ها بر مبنای مصوبه شورای حقوق و دستمزد است.

نوبخت درباره رد لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال 95 در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: این لایحه را یک بار دیگر به علت غایب بودن برخی اعضای کمیسیون در زمان رأی گیری در آن مطرح می کنیم و اگر در کمیسیون نتیجه نگرفتیم لایحه را در صحن علنی مجلس مطرح خواهیم کرد.

وی افزود: امسال دولت برای خروج از رکود مصمم است حدود 7500 واحد تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل را فعال کند و 16 هزار میلیارد تومان نیز برای این موضوع اختصاص داده است.

سخنگوی دولت گفت: تا کنون شش هزار و 200 مورد پس از طی مراحل در استان ها به بانک ها معرفی شده اند و روند پرداخت تسهیلات به آنها آغاز شده است اما بانک ها مشکل دارند و باید سرعت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

نوبخت افزود: لایحه اصلاح قانون بودجه سال 95 برای کمک به بانک ها در جهت توانمند سازی آنها برای ارائه تسهیلات به این 6200 واحد تعطیل و نیمه تعطیل بوده است.

وی گفت: اکنون بخش قابل توجهی از سپرده های بانک ها که به صورت تسهیلات پرداخت شده بازنگشته است.

نوبخت با بیان اینکه دولت یکی از بزرگترین بدهکاران به نظام بانکی است، مبلغ این بدهی را 42 هزار میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: برخی از پیمانکاران طلبکار از دولت اکنون در زندان هستند و لایحه اصلاح قانون بودجه امسال راهی برای پرداخت بدهی دولت به این پیمانکاران است.

وی گفت: چون دولت پول نقد ندارد می خواهد از روش های رایج دنیا یعنی انتشار اوراق مالی استفاده کند و این در لایحه اصلاح قانون بودجه آمده است.

سخنگوی دولت افزود: در سال گذشته با بسته کوتاه مدت رونق اقتصادی در سه ماهه پایانی سال، رشد اقتصادی به دو درصد افزایش یافت اما در مجموع پارسال یک درصد رشد اقتصادی داشتیم.

نوبخت گفت: امسال برای رشد اقتصادی پنج درصد برنامه ریزی کرده ایم و سالانه باید حدود یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم.

وی افزود: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و ساماندهی مؤسسات پولی و مالی از جمله 10 برنامه دولت برای اصلاح نظام بانکی است.

نوبخت درباره نتیجه بخش بودن برجام نیز گفت: بیشتر تحریم ها در بحث هسته ای مربوط به موضوع تحریم نفتی بود و ما حق نداریم بیشتر از آن چیزی که هست از آن تعریف کنیم یا دستاورد بزرگی را که داریم ناچیز نشان دهیم.

وی افزود: به ما اجازه نمی دادند بیشتر از یک میلیون بشکه نفت خام صادر کنیم و قرار بود این میزان را نیز 20 درصد، 20 درصد کاهش دهند و به سیاست نفت در مقابل غذا برسند.

سخنگوی دولت گفت: حتی کشورهایی که ما به آنها کمک می کنیم یک گام جرأت ندارند از خط و نشانی که برای آنها می کشند پا را فراتر بگذارند.

نوبخت افزود: اکنون بر اساس آخرین آمار، روزانه دو میلیون و 568 هزار بشکه نفت صادر می شود.

وی گفت: از 27 دی پارسال تا کنون بجز اعتراف وزیر خزانه داری آمریکا مبنی بر سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری مستقیم خارجی در ایران، بیش از سه میلیارد و 418 میلیون دلار در 41 طرح در استان ها سرمایه گذاری شده است.

نوبخت افزود: آخرین مورد 4 و 2 دهم میلیارد دلار در بخش انرژی الکتریکی سرمایه گذاری مستقیم خارجی شده است.

وی گفت: باید بانک ها خود را اصلاح کنند و از همه ظرفیت های برجام استفاده کنند.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 184 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 14:18

فرمانده انتظامی چالوس از کشف جنازه مرد جوانی در رودخانه مجلار بخش مرزن‌آباد خبر داد و گفت: به احتمال زیاد جسد متعلق به جوان البرزی ...

فرمانده انتظامی چالوس از کشف جنازه مرد جوانی در رودخانه مجلار بخش مرزن‌آباد خبر داد و گفت: به احتمال زیاد جسد متعلق به جوان البرزی مفقود شده در ۱۴ خرداد است که به همراه خواهر خود در حال عکس گرفتن غرق شده بودند.

کشف دومین قربانی عکس سلفی در جاده چالوس
 

علیرضا قدیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کشف جنازه مرد جوانی در رودخانه مجلار بخش مرزن‌آباد، اظهار کرد: جسد کشف شده قابل شناسایی دقیق نیست، اما از شواهد امر بر می آید جسد متعلق به مرد جوان البرزی است که برای نجات خواهرش تن به آب رودخانه «منطقه مجلار» مرزن‌آباد داده بود و سعی کرده بود وی را نجات دهد.

وی با بیان اینکه بیش از یک ماه از غرق شدن دو خواهر و برادر در رودخانه منطقه مجلار بخش مرزن‌آباد، می گذرد، تصریح کرد: در روز ۱۴ خرداد جسد خواهر در زمان کوتاهی پیدا شد اما با وجود تلاش‌های زیاد برای یافتن جسد برادر جوان این موضوع پیچیده شد که با پیگیری و اعلام از سوی اهالی منطقه مبنی بر پیدا شدن جسد مرد جوان در رودخانه مجلار بخش مرزن‌آباد گروه آگاهی فرماندهی انتظامی چالوس به‌محل حادثه رهسپار شدند.

فرمانده انتظامی چالوس با اشاره به اینکه جسد بر اثر ضربات زیاد قابل شناسایی نیست، تصریح کرد: بستگان متوفی جنازه را دیدند و با توجه مشخصات، نشان می دهد به احتمال زیاد جنازه مربوط به "نعمت شاهسوند" باشد. جنازه کشف شده برای تشخیص هویت دقیق و تکمیل پرونده به پزشکی قانونی انتقال داده می شود.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 183 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 14:18

حجم سرمایه‌گذاری خارجی ها در امارات متحده عربی طی پنج ماه گذشته از مرز شش میلیارد و 710 میلیون دلار گذشت.

خارجی‌ها چقدر در امارات سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

حجم سرمایه‌گذاری خارجی ها در امارات متحده عربی طی پنج ماه گذشته از مرز شش میلیارد و 710 میلیون دلار گذشت.

حجم سرمایه گذاری خارجی ها در امارات طی پنج ماه گذشته امسال بالغ بر ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون درهم بود که نسبت به همین مدت در سال گذشته میلادی بیش از ۲.۳ درصد افزایش نشان می دهد.

براساس گزارش روزنامه الخلیج، طی پنج ماه گذشته سرمایه گذاران خارجی در  بیش از ۱۲۰ پروژه سرمایه گذاری کردند که بیشتر این پروژه ها در بخش های صنعت و تجارت بودند.

با ایجاد این ۱۲۰ پروژه، برای بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

همچنین، شیخ نشین دوبی طی این مدت توانسته بیش از ۸۵ درصد از حجم سرمایه گذاری خارجی ها را به خود اختصاص دهد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 169 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 11:16

روزنامه گاردین نوشته دولت انگلیس بعد از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، با نرم کردن لحن توصیه‌های قبلی خود از شهروندانش ...

هشدار انگلیس درمورد سفر به ایران

روزنامه گاردین نوشته دولت انگلیس بعد از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، با نرم کردن لحن توصیه‌های قبلی خود از شهروندانش خواسته بود که از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند.

در توصیه جدید وزارت خارجه انگلیس آمده است: «اتباع انگلیس، از جمله افراد دو تابعیتی انگلیسی – ایرانی با خطر دستگیری در ایران روبرو هستند.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «نیروهای امنیتی ممکن است به افراد دارای ارتباط با انگلیس، مظنون باشند. این خطرات برای مسافران مستقل یا دانشجویان، نسبت به افرادی که با تور سازمان‌دهی‌شده یا تجار دعوت‌شده توسط مسئولان یا شرکت‌های ایرانی، بیشتر است.»

هشدار جدید وزارت خارجه انگلیس می‌تواند در انتظار ایران برای جذب گردشگر خارجی اشکال ایجاد کند.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 161 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 11:16

گزارشی درباره مینی‌بوس‌های حادثه ساز تهران، که از شدت فرسودگی آسفالت خیابان از داخلشان پیداست ...

متولدان دهه‌های چهل و پنجاه‌اند، همان دهه‌ای که خیابان‌های تهران پهن‌تر بود، تمیزتر بود و آلودگی نداشت. آنها  45، 40 سال پیش همین خیابان‌ها را بالا و پایین می‌کردند و مسافر می‌آوردند و می‌بردند. مینی‌بوس‌های تهران را می‌گویم، همین مینی‌بوس‌های قدیمی و زهوار در رفته که جوان‌ترین‌شان 25، 20 ساله است، همان‌هایی که بعد از پنج دهه، هنوز با قیافه‌های رنگ و رو پریده،  صندلی‌های شکسته، دیواره‌های ساییده شده، کف‌های سوراخ، موتورهای خراب و پر سر و صدا، همچنان مصمم، مسافر جا به‌جا می‌کنند. کسی کاری به کارشان ندارد، آنها ولی به همه کار دارند، مثلا درشان خود به خود باز می‌شود و مسافری را پرت می‌کنند بیرون، مثل همین جمعه گذشته، در درکه، دختری افتاد و مرد.
 
ترمزشان دلش نخواهد نمی‌گیرد و مستقیم جلو می‌رود و با دیوار روبوسی می‌کند، یا می‌زند به ماشین جلویی و خیابانی را بند می‌آورد، یا هر چقدر دلش می‌خواهد دود سیاه بالا می‌آورد و سر و صدا می‌کند. هر جایی هم که دلش خواست، نگهدارد، تا خِرتلاق مسافر سوار کند.  

مینی‌بوس ارزان‌تر است

قرمز، سبز، آبی و سفید، چند متر آن طرف‌تر از میدان درکه، ردیف شده و منتظر مسافرند. وسط هفته صف مسافران شلوغ است، شلوغ هستند ولی نه به اندازه پنجشنبه شب‌ها و جمعه صبح‌ها. دختری که جان داد، مسافر یکی از همین ‌مینی‌بوس‌ها بود، حالا مینی‌بوس‌های درکه، فارغ از اتفاقی که جمعه پیش، برای یکی از مسافرهای‌شان افتاد، در گرمای ظهر چهارشنبه، صف کشیده و در دمای ٤٢ درجه آفتاب می‌گیرند، مسافران منتظر اما، در داخل مینی‌بوس‌های ٥، ٦ متری، وضع متفاوتی دارند. آنها در همین گرما، با شیشه‌هایی که نصف و نیمه‌باز است و گرمایی که از در و پنجره به جان‌شان افتاده، کلافه‌اند که چه وقت مینی بوس پر می‌شود: «واقعا هوا گرم است، داریم آب پز می‌شویم.» این را یکی از دختران جوانی که روی صندلی جلو نشسته با خنده می‌گوید. میدان درکه به تجریش هم اتوبوس دارد، هم تاکسی خطی. اما این مسافر جوان و خیلی‌های دیگر، سوار شدن به مینی‌بوس، برایشان به صرفه‌تر است: «خانه‌مان درکه است، هفته‌ای سه روز کلاس دارم، برایم بهتر است با همین مینی‌بوس‌ها بروم و بیایم، مادرم هم همیشه سوار این مینی‌بوس‌ها می‌شود و به تجریش می‌رود تا خرید کند. گاهی دو سه بار در روز سوار می‌شویم.» آن یکی زن میانسالی است، روی یکی از صندلی‌های عقب نشسته: «چاره‌ای نداریم، اینها زودتر از اتوبوس پر می‌شوند، تاکسی هم که گران است، نمی‌شود همیشه سوار شد.» کرایه مینی‌بوس‌های درکه - تجریش، ٥٢٥ تومان است، همین مسیر را اتوبوس ٦٧٠ تومان می‌گیرد، تاکسی‌ها هم از دو‌هزار تومان کرایه شان را شروع کرده‌اند.

اهالی درکه به همین مینی‌بوس‌ها عادت کرده‌اند: «اینها خیلی قدیمی‌اند، راه که می‌روند چنان دودی از خودشان بیرون می‌دهند و چنان سر و صدایی می‌کنند که آدم فکر می‌کند، الان است که اجزائش از هم باز شود و ماشین وسط خیابان بترکد.» این را همان زن میانسال می‌گوید: «بعضی وقت‌ها این‌قدر شلوغ می‌شود که جای نفس کشیدن نیست، ما چون اول مسیر سوار می‌شویم، همیشه جا برای نشستن داریم، آنهایی که بین راه سوار می‌شوند، معمولا می‌ایستند، تا برسیم به تجریش، دیگر جای سوزن انداختن نیست، ایستاده که باشی، محال است کفش‌هایت له نشوند، وضعیتی است دیگر.»

می‌گویند تهران یک‌هزار مینی‌بوس دارد، هر‌ هزارتایش هم فرسوده است و با تولید گازهای آلاینده، هوا را آلوده‌تر کرده‌اند. قبلا رئیس کمیته محیط‌زیست تهران این را گفته بود. به گفته او، هیچ‌کدام از شاخص‌های استاندارد را رعایت نمی‌کنند. آماری که از فرسودگی این مینی‌بوس‌ها اعلام می‌شود، عدد بالایی است. آماری که نشان می‌دهد ٩٠‌درصد مینی‌بوس‌های تهران فرسوده هستند. غلامرضا غضنفری، رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مینی‌بوس‌داران، همین چند وقت اینها را گفته بود: «درحال حاضر حدود ٩٠‌درصد مینی‌بوس‌ها فرسوده بوده و دارای عمری بالای ٢٥‌سال هستند.» موضوعی که محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران هم تاییدش می‌کند. او آبان ماه‌سال پیش گفته بود که تمام مینی‌بوس‌های تهران آلاینده هستند.

مینی‌بوس‌ها اسقاطی‌اند

آقای «فکری» راننده خط درکه - تجریش است، گوشه میدان ایستاده و به مینی‌بوس‌ها نگاه می‌کند. می‌گوید عمویش که اهل همین محله است، بنیان گذار خط درکه - تجریش است. آقای فکری٣١ ساله است، از وقتی سوم راهنمایی بود، کنار عمویش در همین مینی‌بوس‌هایی که آن زمان، رنگ و رویی داشت و بین مردم اجر و قرب، می‌نشست و رانندگی را یاد گرفت: «‌سال ٦٥ بود که عمویم، خط درکه - تجریش را راه انداخت، آن زمان مینی‌بوس‌ها، بنز بودند و مسافرهای زیادی را جابه جا می‌کردند، هنوز هم این خط شلوغ است، به‌خصوص جمعه صبح‌ها که مردم کوه می‌روند و پنجشنبه شب‌ها که برای تفریح می‌آیند.» او ٢٠‌سال پیش، یک مینی‌بوس «ایویکو» خرید و رانندگی را شروع کرد، حالا چهار سالی می‌شود که ماشینش دست راننده دیگری است، مالک اما خودش است. راننده‌اش در همین خط درکه - تجریش کار می‌کند: «الان مینی‌بوس‌ها در خیلی از خط‌های تهران کار می‌کنند، منطقه ٢٢ شهرداری، خاوران و ... اینها هنوز از مینی بوس استفاده می‌کنند، برخی جاها که مسیر اتوبوس و مترو ندارند، مردم معمولا برای این طرف و آن طرف رفتن معمولا سوار مینی‌بوس می‌شوند.»

ایویکوی آقای فکری، ٢١ ساله است،‌سال ٧٤ آن را خریده هفت‌میلیون تومان، حالا همین را ٤٠‌ میلیون تومان می‌خرند: «این مینی‌بوس‌ها دیگر فرسوده و اسقاطی شده‌اند، باید جمع شوند و به جایش مدل‌های جدید بیاید، شرکت اتوبوسرانی قبلا یک طرحی داشت که برای خرید مینی‌بوس‌های جدید، ثبت‌نام می‌کرد، ما هم برای هیوندا که ١٢٠‌میلیون تومان است، ثبت‌نام کردیم، حالا هشت ماهی می‌گذرد اما خبری نشده، می‌گویند طرح‌شان لغو شده، همین لغو شدن طرح، به خیلی‌ها ضرر زد.» او ادامه حرف‌هایش را می‌گیرد و می‌گوید: «تعدادی از راننده‌ها بودند که برای تعویض مینی‌بوس‌ها، اقدام کردند، اتوبوسرانی هم آنها را به نمایندگی‌ها معرفی کرد، آنها هم رفتند و ماشین را تحویل دادند و قرار شد مینی‌بوس جدید را تحویل بگیرند اما بعد از مدتی که طرح لغو شد، پول مینی‌بوس‌ها را بهشان دادند، اما پولش دیگر به دردی نمی‌خورد، همین هم شد تا خیلی از راننده‌ها بیکار شوند.»

مینی‌بوس‌ها شهر را آلوده کرده‌اند

آقای فکری می‌گوید میدان درکه نزدیک به ٤٣ مینی‌بوس دارد که مسافران را به مقصد تجریش جابه‌جا می‌کند: «منطقه شمیران، خیلی شلوغ است، تردد ماشین‌ها در این مسیر خیلی زیاد است، تردد این مینی‌بوس‌ها هم آلودگی را بیشتر کرده، واقعا باید هر چه زودتر این ماشین‌های قدیمی جمع شوند.» او اشاره‌ای هم به اتفاقی که برای مسافر جوان جمعه گذشته در همین مسیر، انتقاد می‌کند. دختری که با باز شدن در مینی‌بوس، به بیرون پرت شد و جان باخت. آقای فکری اما توضیح دیگری درباره این حادثه می‌دهد: «مینی‌بوسی مشکلی نداشت، درش هم سالم بود، اما مسافر دستش روی دستگیره بود و وقتی ماشین می‌پیچد، در باز  شد و او به بیرون پرت شد. برای خود من هم یک بار چنین اتفاقی افتاد و مسافری که مدام با دستگیره ور می‌رفت، با باز شدن در، از ماشین پرت شد و به یک موتورسیکلت خورد، اما زنده ماند.»

کرایه مینی‌بوس‌های درکه - تجریش، ٥٢٥ تومان است، همین مسیر را اتوبوس ٦٧٠ تومان می‌گیرد، به همین دلیل خیلی‌ها مینی‌بوس را به اتوبوس ترجیح می‌دهند: «برخی‌ها روزی دو سه بار این مسیر را می‌روند و می‌آیند، برای‌شان کرایه مسیر مهم است، کرایه تاکسی برای همین مسیر گاهی به سه‌هزار تومان می‌رسد، اگر هم بخواهی دربست بگیری، کمتر از ٢٠‌هزار تومان نیست، برای مسافر استفاده از مینی‌بوس به صرفه‌تر است. در کنار همه اینها پنجشنبه، جمعه‌ها ماشین کم است، این مسیر هم خط مترو ندارد، به همین خاطر مینی‌بوس‌ها خیلی در جابه‌جایی مسافران کمک می‌کنند.»

آقای فکری می‌گوید اگر کرایه این مسیر را زیاد کنند، کیفیت ماشین‌ها هم بهتر می‌شود،  اگر کرایه بشود ٨٠٠ تومان، تغییراتی در وضع این مینی‌بوس‌ها می‌شود: «کرایه ما ٥٠٠ تومان است، اما یک جفت لاستیک، ٨٠٠‌هزار تومان می‌شود، همین پنج ماه پیش، ١١‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان روی ماشینم هزینه کردم، هر قطعه‌ای را بخواهید عوض کنید، کلی باید هزینه کنی. همه اینها هم به خاطر استهلاک بالای ماشین است.» او ادامه می‌دهد:  «وقتی ماشین عوض شود مثلا بشود هیوندا با ١٨، ١٩ صندلی، دیگر مسافر سرپایی سوار نمی‌کند و همه می‌توانند بنشینند، مینی‌بوس‌های الان، بعضی وقت‌ها ١٢ تا ١٣ مسافر سرپایی دارند که خطرناک است، راننده‌ها هم مجبورند سوار کنند. به جای این همه مینی‌بوس قدیمی، شرکت واحد ٢٠ مینی‌بوس جدید در این خط بگذارد، صبح تا شب هم کار کند، بخدا ما خودمان هم از وضع این مینی بوس‌ها خجالت می‌کشیم، برخی آن‌قدر قراضه هستند که از داخل ماشین، می‌شود آسفالت خیابان را دید.»

مشکل فنی این مینی‌بوس‌های قدیمی، موضوع دیگری است که این راننده به آن اشاره می‌کند: «ترمز این مینی‌بوس‌ها، پلاستیکی و اندازه یک بند انگشت است، خیلی وقت‌ها راننده ترمز می‌گیرد اما ماشین توقف نمی‌کند، قبلا هم از این اتفاق‌ها افتاده و حادثه شده، یک موردش هم عموی من بود که اوایل دهه ٧٠، ترمزش برید و با دیوار برخورد کرد و مینی‌بوس کشته زیاد داد. یا یک مورد دیگرش پارسال بود که یکی از مینی‌بوس‌های چینی، به خاطر این‌که ترمزش نگرفت، با چند ماشین برخورد کرد و خسارت زیادی هم دید.»

مینی‌بوس‌ها ترس دارند

«مریم» یکی از ساکنان درکه است. او هر روز صبح مینی‌بوس‌های به صف کشیده درکه - تجریش را می‌بیند: «خیلی مینی‌بوس‌های قدیمی هستند، ظاهرشان زشت است، ترمز همه آنها هم مشکل دارد، از وقتی ترمز می‌گیرند تا ماشین توقف می‌کند، حداقل یک دقیقه طول می‌کشد، اصلا وضع خوبی ندارند. ایمن نیستند.» مریم می‌گوید: «ما هیچ وقت از این مینی‌بوس‌ها برای رفت و آمد استفاده نمی‌کنیم، می‌ترسیم.»  او بی راه م نمی گوید. برخی از این مینی بوس ها ترس هم دارند. بیست و ششم تیر ماه بود که مینی بوس حامل دختران دانش آموز در محور قدیم ساوه - سلفچگان واژگون شد و ١٨ نفر را مجروح کرد یا بیست و دوم همان ماه، مینی بوس سربازان در نوشهر سقوط کرد و یک نفر را کشت و ٥ نفر را مصدوم کرد.
 
مینی بوس ها فرسوده اند اما خراب نیستند

«افشین» ٣١ ساله، راننده دیگر خط درکه - تجریش است: «من دو‌ سال است راننده این خط هستم، قبلا مکانیک بودم به‌خاطر علاقه زیادی که به رانندگی داشتم راننده مینی‌بوس شدم.» او حادثه دختر جوان را از همکارانش شنیده: «در مینی‌بوس را نمی‌شود قفل کرد،  درست مثل اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها، مسافر مدام سوار و پیاده می‌شود، خیلی وقت‌ها خود مسافران رعایت نمی‌کنند، دست‌شان را مدام می‌گذارند روی دستگیره، وقتی هم شلوغ می‌شود، می‌چسبند به در. همین هم می‌شود تا گاهی در باز شود و حوادثی مثل آن چیزی که هفته گذشته رخ داد، بیفتد.»  اشاره او به علت حادثه‌ای است که برای آن مسافر رخ داد.

مردم هم از این مینی‌بوس‌ها دل خوشی ندارند، جا کم است، تعداد کسانی که در این مینی‌بوس‌ها می‌ایستند خیلی بیشتر از نشسته‌ها هستند، گرم است، شیشه‌ها راحت باز و بسته نمی‌شوند، مینی‌بوس‌ها در هر دست انداز و چاله‌ای، تکان‌های شدید می‌خورد، وقتی هم سرعت می‌گیرد، انگار می‌خواهد از هم بپاشد:  «درست است که این مینی بوس‌ها فرسوده‌اند اما خراب نیستند، همین ماشین‌های قدیمی، از چینی‌های جدید بهترند، ما اینها را ترجیح می‌دهیم.» این را افشین می‌گوید: «ایستادن مسافران در مینی‌بوس، ایراد نیست، در اتوبوس هم خیلی‌ها می‌ایستند، اما باید شرایطش باشد، نه این‌که ایستاده‌ها، مشکل‌ساز شوند. برای خود راننده واقعا در کرایه فرقی نمی‌کند، یک مسیر شاید بشود  ١٣، ١٤‌هزار تومان، آنچنان سودی برای راننده ندارد.»

در مسیر درکه، اطراف میدان دانشجوی ولنجک، مینی‌بوس‌ها به صف ایستاده‌اند. آنها مینی‌بوس‌های خطی نیستند، سرویس دانشگاه شهید بهشتی هستند. مینی‌بوس«علی» که متولد ٥٦ است، هفت سالی می‌شود مالکش شده: « قبلا خیاط بودم، کار کساد بود، راننده شدم، آن موقع این ماشین را هفت‌میلیون تومان خریدم، اینها همه از رده خارج شده‌اند، اما ما بازسازی کردیم. حالا هم درآمد زیادی ندارند، ماهی دو‌میلیون تومان در می‌آوریم یک میلیونش را باید خرج این ماشین کنیم.» او هم برای تعویض مینی‌بوسش، ثبت‌نام کرده، اما هنوز خبری نیست: «اینها مینی‌بوس‌های، بنز هستند، در آلمان تولید شده، موتور خوبی دارند، از خیلی از ماشین‌های جدید بهتر و ایمن ترند. اما به‌هرحال ایراداتی دارند، مثلا سقف‌شان کوتاه است و برای جابه‌جایی مسافر مناسب نیست، فضایی هم برای ایستادن مسافر ندارند.» او ادامه می‌دهد:  «مینی‌بوس‌های هیوندا هم خوب هستند، اما گرانند.»

شرکت اتوبوسرانی برای مینی‌بوس‌ها طرح فراوان دارد. طرح بدون جایگزین، یعنی برای تحویل مینی‌بوس‌های اسقاطی ۳۰‌میلیون تومان پرداخت می‌کنند تا چنین مینی‌بوس‌هایی را از سیستم خارج کنند. یا طرح نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده با جایگزینی ون است که در آن ٣٠ تا ٤٠‌میلیون تومان برای تحویل گواهی اسقاط به مالک پرداخت می‌شود، طرح، نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده با جایگزینی اتوبوس است. طرح دیگر هم نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده با مینی‌بوس‌های نو است. اینها را قبلا محمد حقانی، رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهرانه گفته بود. طرح‌هایی که معلوم نیست کجا خاک می‌خورند.

داستان تعویض مینی‌بوس‌های فرسوده، داستان دنباله داری است، در شرایطی که رانندگان مینی بوس، منتظر طرح جدید شرکت اتوبوسرانی برای تعویض مینی‌بوس‌های‌شان هستند، سی‌ام خردادماه امسال، تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، از اجرای طرح جایگزین مینی‌بوس‌های فرسوده با تاکسی خبر می‌دهد. طرحی که اجرایش منتظر تأیید وزارت کشور است و برای از رده خارج کردن مینی‌بوس‌های فرسوده قرار است انجام شود.

مینی‌بوس 30 میلیونی را 120 میلیون تومان می‌فروشند

کمی آن طرف‌تر، «حمید»، «مجید» و «امیر» ایستاده‌اند، بحث شان سر تعویض مینی بوس‌ها داغ است. آنها صاحب مینی‌بوس‌های سفید، قرمز و سبزی هستند که کنار خیابان متوقف شده‌اند: «قدیمی‌ترین مینی‌بوس، مال‌ سال ٤٩ است، می‌گویند قدیمی‌اند، اما واقعا از این چینی‌های جدید بهترند.» این را حمید می‌گوید: «به ما می‌گویند ماشین‌تان فرسوده است، باشد، قبول داریم، پول بدهند عوض می‌کنیم.» امیر ادامه حرف‌های همکارش را می‌گیرد: « واقعا این مینی‌بوس‌ها برای مسافر خطی مناسب نیست، آنهایی هم که مدل جدیدترند و سقف‌شان بلندتر، خطرناک‌اند و احتمال شکستگی ستون‌شان زیاد است.» مینی‌بوس‌های ایرانی هم درحال تولیدند، مینی‌بوس‌هایی که به گفته این رانندگان کیفیت خوبی ندارند: «الان مینی‌بوس‌های بنز و ایویکو ایتالیایی که ایران مونتاژ می‌شود، مینی‌بوس‌های با کیفیتی هستند.»

امیر صاحب یک ایویکوی سفید ٢٠ ساله است، درباره حوادث مینی بوس‌ها می‌گوید: «من خودم اسکانیا هم دارم، اما می‌گویند اسکانیا حادثه‌ساز است، اما مدل داریم تا مدل. اسکانیای من مدل ٨٥ است، مشکلی هم ندارد. هیچ‌کدام از این مینی‌بوس‌ها خطرناک نیستند، این راننده است که ماشین را می‌برد، به آن رسیدگی نمی‌کند، لاستیک ساییده‌اش را عوض نمی‌کند، لنت ترمز را درست نمی‌کند و درنهایت حادثه ایجاد می‌شود.» او می‌گوید: «بیشتر حادثه‌ها در مینی‌بوس‌های بنز و فیات قدیمی رخ می‌دهد.» آنها هم درگیر تعویض مینی‌بوس‌ها هستند:  «چقدر سر این موضوع دعواست، من ٥‌سال پیش سندم را دادم تا ماشینم را عوض کنند، گفتند دو ماه دیگر ماشین جدید می‌دهیم، الان پنج‌سال است که از مینی‌بوس جدید خبری نیست، برای همین ماشین می‌خواهند ٨‌میلیون تومان بدهند، ما باید ٣٠‌میلیون دیگر به آن اضافه کنیم، ٩٠‌میلیون تومان هم وام می‌دهند، درنهایت چیزی حدود ١٣٠‌میلیون تومان می‌شود، تا قسط‌هایش را بدهیم، دوباره ماشین فرسوده می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «این ماشین‌های جدید  ٢٠، ٣٠‌میلیون تومان بیشتر ارزش ندارد، اما می‌خواهند به ما ١٢٠‌میلیون تومان بفروشند.»

صحبت‌های مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در تأیید صبحت‌های راننده‌های مینی‌بوس‌های پایتخت است، او‌ سال گذشته گفته بود که سه‌سال است برای نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده کاری انجام نشده و حالا هم که قیمت مینی‌بوس‌ها ٣٠٠‌درصد افزایش پیدا کرده، کار نوسازی سخت‌تر شده است:  « در دوره‌ پیش با ٥٠‌میلیون تومان مینی‌بوس خریداری می‌شد که درحال حاضر این مبلغ  به ١٥٠‌میلیون تومان رسیده است و حتی در این زمینه کمک‌های بلاعوضی به مالکان مینی‌بوس‌های فرسوده به  صرفه نیست.»

«مجید» راننده دیگری است. او ١٨ سالی می‌شود که پشت فرمان اتوبوس و مینی‌بوس نشسته. اتوبوسش‌سال پیش در یک حادثه آتش‌سوزی آتش گرفت و حالا مسئول سرویس‌های دانشگاه شهید بهشتی است:  «مینی‌بوس‌های خطی درآمد خوبی دارند، اما روی ماشین‌شان خرج نمی‌کنند، به همین خاطر خیلی فرسوده هستند، لنت ترمز را عوض نمی‌کنند و موکول می‌کنند به ماه‌های بعدی، تا آخر ترمزشان نمی‌گیرد و حادثه ایجاد می‌کنند.» مجید دل پُری از شرکت اتوبوسرانی دارد: «شرکت اتوبوسرانی فقط هوای ماشین‌های خودش را دارد، راننده‌هایش بیمه هستند، بازنشستگی می‌گیرند، وام و بُن می‌گیرند و ... اما ما حتی بیمه هم نیستیم. ما حتی یک اتحادیه نداریم، قبلا اتحادیه رانندگان بود، میل لنگ می‌داد، روغن و لاستیک می‌داد، اما حالا ما باید همه اینها را خودمان بخریم، به ما فشار آمده.»

زهرا جعفرزاده| شهروند

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 199 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 10:00

بازنگری در اختصاص ارز مبادله‌ای به کالاهای وارداتی در حالی در دستور کار دولت قرار گرفته که منتفع‌ترین گروه در دریافت ارز مبادله‌ای ...

بازنگری در اختصاص ارز مبادله‌ای به کالاهای وارداتی در حالی در دستور کار دولت قرار گرفته که منتفع‌ترین گروه در دریافت ارز مبادله‌ای، پیشنهاد حذف آن از سیستم واردات را مطرح می‌کند. براساس اقدامات اصلاحی دولت، از مجموع 7350 ردیف تعرفه، تاکنون اختصاص ارز مبادله‌ای به 2300 ردیف تعرفه حذف شده است. با این حال، دولت به‌دلیل برخی نگرانی‌ها، تصمیم دارد این سیاست را به‌صورت تدریجی دنبال کند. این در حالی است که کارشناسان اعتقاد دارند حذف ارز مبادله‌ای اثر تورمی پایداری ندارد. تجربه هم نشان می‌دهد در سال 81 که تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد بسیار بالاتر از رقم فعلی بود، یکسان‌سازی نرخ ارز، اثر تورمی از خود به جای نگذاشت. فعالان اقتصادی در بخش خصوصی معتقدند در حال حاضر شرایط برای حذف ارز مبادله‌ای فراهم است و دولت نباید فرصت‌سوزی کند؛ چراکه با توجه به منابع محدود، این اقدام، صرفه‌جویی ارزی را در پی خواهد داشت. به گفته آنها، نگرانی از اثرات تورمی، نباید باعث شود که یارانه به واردات کالاهای مصرفی و غیرضروری که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، اختصاص یابد. فعالان اقتصادی بر این باورند حذف یکباره ارز مبادله‌ای از سیستم واردات، بیشتر از آنکه برای اقتصاد کشور شوک‌زا باشد، می‌تواند سبب «فساد‌زدایی»، «شفافیت در سیستم بانکی کشور» و «کاهش اتلاف منابع عمومی» شود.

سازمان توسعه تجارت در راستای بازنگری در اختصاص ارز مبادله‌ای به کالاهای وارداتی، در تلاش بود که حدود 30 درصد از کل اقلام را از دریافت ارز مبادله‌ای خارج کند. براساس اقدامات اصلاحی دولت از مجموع 7350 ردیف تعرفه، تاکنون بیش از 2300 ردیف تعرفه در فهرست کالاهای وارداتی با ارز متقاضی قرار گرفته که از این میان نیز هزار ردیف تعرفه در گروه 10 قرار دارد که واردات آنها علاوه بر ارز متقاضی با پرداخت 2 برابر سود بازرگانی امکان‌پذیر است.

برهمین اساس روند تبدیل ارز مبادله‌ای به ارز متقاضی به‌طور مستمر در دستور کار قرار دارد؛ به‌طوری که در اولویت سوم کالایی شاهد کاهش ۳۵درصدی تخصیص ارز مبادله‌ای بودیم. البته پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که دولتمردان و متولیان تجارت کشور، موافق «حذف یکباره ارز مبادله‌ای واردات» هستند؛ چراکه این کار را نوعی یارانه دادن به شرکت‌های خارجی می‌دانند. اما در این بین نگرانی‌‌هایی از تبعات منفی چنین اقدامی بر اقتصاد کشور نیز وجود دارد که مانع از انجام کار می‌شود.

به همین منظور «دنیای اقتصاد» برای بررسی این موضوع سراغ فعالان بخش خصوصی رفت تا به این پرسش که آیا در شرایط کنونی حذف یکباره ارز مبادله‌ای از گردونه تجارت کشور امکان‌پذیر است یا نه و این امر چه تبعاتی می‌تواند بر اقتصاد بر جای بگذارد، پاسخ دهد.

منتفع‌ترین گروه در دریافت ارز مبادله‌ای پیشنهاد حذف آن را از سیستم واردات مطرح می‌کنند. کارشناسان اعتقاد دارند حذف ارز مبادله‌ای اثر تورمی پایداری ندارد. تجربه هم نشان می‌دهد در سال 81 که تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد بسیار بالاتر از شرایط فعلی بود، یکسان‌سازی ارز اثر تورمی از خود به جای نگذاشت. فعالان بخش خصوصی معتقدند که در این مقطع تاریخی شرایط برای حذف ارز مبادله‌ای واردات فراهم است و دولت نباید فرصت‌سوزی کند؛ چراکه حذف تدریجی ارز مبادله‌ای در اقتصاد جواب نمی‌دهد و با توجه به منابع محدود ارزی کشور، این اقدام دولت، صرفه جویی ارزی را در پی خواهد داشت. آنها همچنین در پاسخ به نگرانی‌هایی که در این بین وجود دارد، می‌گویند: ترس از تشدید تورم، نباید باعث شود که اجازه دهیم این یارانه به واردات کالاهای مصرفی و غیرضرور که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، اختصاص یابد؛ چراکه آن را نوعی رانت می‌دانند. از سوی دیگر، فعالان اقتصادی بر این باور هستند؛ چنانچه دولت تا یک‌ماه آینده اقدام به یکسان‌سازی نرخ ارز در بازار کند، این امر خود به خود منجر به حذف ارز مبادله‌ای از گردونه اقتصاد کشور می‌شود. برآیند صحبت‌های فعالان بخش خصوصی حاکی از این است که تبعات مثبت چنین اقدامی برای اقتصاد بیشتر از تبعات منفی آن است. زیرا حذف یکباره ارز مبادله‌ای بیشتر از آنکه برای اقتصاد کشور شوک‌زا باشد، می‌تواند سبب «فسادزدایی»، «شفافیت در سیستم بانکی کشور» و «کاهش هدر رفتن‌منابع عمومی» شود. فعالان بخش خصوصی در عین حال معتقد هستند که دولت باید ملاحظات اقتصادی را در نظر بگیرد به‌طور مثال؛ نرخ واحد ارز باید به نرخ بازار آزاد نزدیک شود تا صادرکنندگان در این بین دچار زیان نشوند.

حذف تدریجی جواب نمی‌دهد

احمد پورفلاح، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: با توجه به اینکه منابع ارزی محدود است و به‌صورت قطره چکانی تزریق می‌شود؛ بهترین مقطع تاریخی برای حذف ارز مبادله‌ای از گردونه تجارت کشور، اکنون است.

رئیس اتاق ایران و ایتالیا بر این باور است با توجه به اینکه عرضه ارز به‌صورت گسترده انجام نمی‌شود، از این‌رو حذف یکباره ارز مبادله‌ای نمی‌تواند شوک زیادی به اقتصاد کشور وارد کند. به گفته این فعال بخش خصوصی، حذف تدریجی ارز مبادله‌ای در اقتصاد جواب نمی‌دهد. از این رو، حذف ارز مبادله‌ای به‌صورت یکباره باید در دستور کار سیاست‌گذاران و متولیان تجارت کشور قرار گیرد. پورفلاح ابراز امیدواری کرد این اقدام مثل قانون هدفمندی یارانه‌ها که به موقع عملیاتی شد، اما بد اجرا شد، نباشد. این فعال صنعتی پیشنهاد داد برای اینکه فشار بیشتری به نقدینگی واحدهای صنعتی وارد نشود، تلاش شود که نرخ ارز، چیزی بین ارز آزاد و مبادله‌ای باشد. پورفلاح در عین حال بر این باور است که حذف ارز مبادله‌ای ممکن است تا حدی به صادرات ما لطمه بزند که متولیان امر باید از طرق دیگری این نوع لطمات را جبران کنند. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تصریح کرد: بارها گفته شده که بحث ما نرخ ارز نیست، بلکه چگونگی تامین منابع ارزی است که ما در این زمینه با محدودیت روبه‌رو هستیم. به گفته پورفلاح، حذف یکباره ارز مبادله‌ای بیشتر از آنکه برای اقتصاد کشور شوک‌زا باشد، می‌تواند سبب «فسادزدایی»، «شفافیت در سیستم بانکی کشور» و «کاهش هدر رفتن منابع عمومی» شود.

صرفه‌جویی ارزی

البته اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق ایران و چین، نظر متفاوت‌تری درباره حذف یکباره ارز مبادله‌ای از سیستم واردات دارد و در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: به‌نظر می‌رسد امکان حذف ارز مبادله‌ای برای بانک مرکزی به‌صورت یکباره وجود ندارد و سال جاری توفیق چنین کاری را نخواهد داشت. این فعال بخش خصوصی در عین حال معتقد است که حذف یکباره ارز مبادله‌ای از گردونه تجارت کشور شوکی به اقتصاد وارد نخواهد کرد و تنها اثری که می‌تواند بر بازارها داشته باشد این است که چون واردکنندگان مجبورند کالاهای خود را با ارز گران تری وارد کنند، قیمت کالاهای وارداتی گران‌تر شود. رئیس اتاق ایران و چین، از سوی دیگر به سیاست‌گذاران پیشنهاد می‌دهد که حذف ارز مبادله‌ای در دستور کار قرار گیرد، چرا که با توجه به منابع محدود ارزی دولت، صرفه‌جویی ارزی را در پی خواهد داشت. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در همین راستا به دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده پیشنهاد می‌دهد که ارز مبادله‌ای تنها به واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و ماشین آلات صنعتی اختصاص یابد؛ چراکه لزومی ندارد به کالاهایی چون خودرو و از این دست ارز مبادله‌ای تعلق بگیرد. برآیند صحبت‌های عسگراولادی حاکی از این است که حذف یکباره ارز مبادله‌ای تنها بر صنایع متوسط و کالاهای مصرفی تا حدی اثرگذار باشد و شوک چندانی را به اقتصاد وارد نخواهد کرد.


اختصاص ارز مبادله‌ای رانت است

محمد لاهوتی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: تجربه نشان داده ومتولیان صنعت و تجارت کشور نیز بر این باور هستند که حذف ارز مبادله‌ای از گردونه اقتصاد کشور هیچ تاثیری در قیمت تمام شده مصرف‌کننده ندارد و عملا ارز مبادله‌ای را نوعی رانت می‌دانند که هر کسی که بتواند به آن دسترسی داشته باشد، از منافع آن منتفع خواهد شد. از این‌رو به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، قطع ارز مبادله‌ای، افزایش قیمت‌ها را در بازار به دنبال نخواهد داشت. اگرچه حذف یکباره ارز مبادله‌ای ممکن است تاثیرات روانی در بازار داشته باشد؛ اما شدید نخواهد بود. لاهوتی در عین حال با اشاره به اینکه بانک مرکزی در تلاش است تا یک ماه آینده ارز را تک‌نرخی کند، تصریح می‌کند: قطعا چنین اقدامی سبب خواهد شد که ارز مبادله‌ای به‌طور خودکار از صحنه تجارت کشور حذف شود. از سوی دیگر، این فعال بخش خصوصی، اثرات مثبت حذف یکباره ارز مبادله‌ای واردات را به مراتب بیشتر از تبعات منفی آن می‌داند. رئیس کنفدراسیون صادرات پیشنهاد می‌دهد که «سازمان توسعه تجارت»، «وزارت صنعت، معدن وتجارت» و «بانک مرکزی» در یک زمان مشخص لیست کالاهای مشمول دریافت ارز مبادله‌ای را کوتاه‌تر کنند. در مقابل بانک مرکزی هم باید بستر و شرایط یکسان‌سازی نرخ ارز را فراهم کند. البته لاهوتی یکی از دغدغه‌های اصلی بخش خصوصی در تک‌نرخی شدن ارز را این‌گونه مطرح می‌کند که نرخ واحد ارز، پایین‌تر از قیمت نرخ بازار آزاد قرار نگیرد؛ چراکه این امر به صادرکنندگان لطمه خواهد زد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران نیز بر این باور است که حذف ارز مبادله‌ای باید با یک شیوه و استراتژی مطلوب انجام شود. البته سیدرضی حاجی آقامیری با اشاره به اینکه هم اکنون حذف ارز مبادله‌ای به‌صورت مرحله‌ای و تدریجی در حال انجام است، به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: براین اساس نیازی به حذف یکباره ارز مبادله‌ای نیست؛ چراکه به مرور ارز مبادله‌ای از صحنه واردات حذف خواهد شد. از طرفی این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در حال حاضر نرخ واحد ارز محل مناقشه و بحث است؛ چراکه اگر نرخ ارز مبادله‌ای کاهش یابد، به اقتصاد شوک وارد خواهد کرد و ممکن است حتی منجر به توقف صادرات شود. از این رو دولت باید تلاش کند نرخ ارز مبادله‌ای را به‌صورت مرحله به مرحله به نرخ ارز آزاد نزدیک کند و اجازه ندهد که نرخ ارز آزاد از این میزان پایین‌تر بیاید.

بسترهای لازم فراهم شود

یک فعال دیگر بخش خصوصی در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: با توجه به اینکه دولت در حال برنامه‌ریزی برای تک‌نرخی کردن ارز است، نیازی نیست که بخواهد اقدام به حذف ارز مبادله‌ای واردات کند؛ چراکه بخش عمده‌ای از اقلام کالایی در حال حاضر ارز مبادله‌ای دریافت نمی‌کنند. عباس آرگون از طرفی به متولیان امر پیشنهاد می‌دهد که باید با یک روش صحیح و منطقی اقدام به چنین کاری کرد؛ چراکه هر تصمیمی که در سطح کلان کشور اتخاذ می‌شود، قطعا تبعات مثبت یا منفی بر اقتصاد کشور خواهد داشت. از این رو به گفته آرگون، متولیان امر باید به شیوه‌ای عمل کنند که تبعات مثبت چنین اقدامی بیشتر از تبعات منفی آن باشد.

فرهاد فزونی از دیگر اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران اگرچه حذف یکباره ارز مبادله‌ای از روند واردات کشور را در شرایط کنونی خیلی منطقی نمی‌داند، اما در عین حال بر این باور است که دولت باید به این سمت حرکت کند و برای چنین کاری نیازمند بسترسازی هستیم. این فعال بخش خصوصی یکی از بسترهای لازم در این زمینه را «یکسان‌سازی نرخ ارز» عنوان می‌کند. البته این فعال بخش خصوصی روند تدریجی حذف ارز مبادله‌ای را روندی مناسب می‌داند و می‌گوید: سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی در این زمینه با برنامه عمل کردند؛ چرا که قطعا می‌دانند حذف یکباره نرخ ارز مبادله‌ای تا حدی منجر به شوک در اقتصاد خواهد شد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 152 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 10:00

تنها 2 ماه دیگر برای تغییر منزل و اجاره منزل جدید فرصت باقی است! اگرچه همه اجاره نشینان در فصل تابستان تغییر منزل نمی دهند، اما به ...

تنها 2 ماه دیگر برای تغییر منزل و اجاره منزل جدید فرصت باقی است! اگرچه همه اجاره نشینان در فصل تابستان تغییر منزل نمی دهند، اما به دلیل زمان تعطیلات مدارس و دانشگاه ها بیشترین جابه جایی و اجاره منزل در این ماه ها اتفاق می افتد. به همین دلیل نیاز است تا با مسائل اصلی که در ماجرای اجاره نشینی رخ می دهد، کمی بیشتر آشنا شویم. همیشه از مراجعه به بنگاه معاملات املاک و پیدا کردن خانه تا انتقال وسایل به منزل جدید، برایمان با سختی های فراوان همراه بوده، در این صورت اگر مشکل حقوقی هم برایمان پیش بیاید، کاممان چندین برابر تلخ تر می شود. با وجود پیچیده شدن قرارداد های مالی و نیز اتفاقات ناگوار در معاملات باید کمی بیشتر حواسمان را جمع کنیم!

به بنگاه املاک نیازی هست؟

شناخته شده ترین راه ممکن برای پیدا کردن خانه مراجعه به بنگاه املاک است، اما برای نوشتن قرارداد راه دوم ثبت در دفاتر ثبت اسناد رسمی است. چند سالی است که با امکان ثبت اجاره نامه در دفاتر اسناد رسمی و داشتن کد رهگیری معتبر قوه قضاییه ثبت اجاره نامه مسکن آسان تر شده است.مراجعه به بنگاه املاک می تواند برای ما فواید دیگری به همراه داشته باشد وما را برای رسیدن به منزل مطلوب بیشتر راهنمایی کند اما در صورت اطلاع از وجود مورد اجاره ای و یا دسترسی به موارد مناسب اجاره می توانید مستقیما به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و قرارداد را ثبت کنید.بنگاه املاک معتبر باید دارای مجوز کسب، گواهینامه و پروانه اتحادیه املاک باشد. بنگاه هایی که این مدارک را در محلی از مغازه نصب نکرده اند، به منزله بنگاه غیرمجاز بوده و ثبت قرارداد در این مغازه فاقد اعتبار قانونی رسمی است. اسامی حدود6300 بنگاه معتبر در سایت اتحادیه املاک مشهد نیز قید شده است.

قراردادمان چه شکلی باشد؟

وقتی که خانه مناسب و مورد پسندتان در هر بنگاهی پیدا شد، باید از بنگاه درخواست ثبت رسمی و صدور کد رهگیری در سامانه املاک کنید. هر بنگاه املاک موظف است تا قرارداد شما را در آن سامانه رسمی ثبت نماید. در صورت خودداری از این کار، می توانید بلافاصله بنگاه را ترک کرده و به بنگاهی که این کار را برایتان انجام می دهد، مراجعه کنید.عدم صدور کد رهگیری در لحظه انعقاد قرارداد، به منزله عدم ثبت است و در موقع شکایت نمی تواند مورد استناد شما قرار گیرد و در چنین صورتی معامله با دست نوشته کاغذی تفاوت چندانی نمی کند.در دفاتر اسناد رسمی و یا بنگاه معاملات املاک معتبر با کد رهگیری، متن نمونه قرارداد های رسمی مشخص است که باید در آن موضوعات مهم مربوط به ساختمان قید شود. مشخصات کامل طرفین، متراژ، مدت زمان، قیمت توافقی قطعی اجاره بها، امکانات کامل و شرایط کنونی ساختمان حتما لحاظ می گردد.در هنگام ثبت رسمی در سامانه ثبت املاک، حتما باید وجه پرداختی مستاجر در 3چک رسمی باشد تا کد چک در سامانه ثبت شود. پیشنهاد می شود از چک های تضمینی بانک ها استفاده کنید. در هنگام عقد قرارداد تمام مسائل مالی مربوط و نیز بدهی های طرفین (مانند اجاره بها و یا دیون عقب مانده ساختمان) را دقیق ذکرکنید. با توجه به خبره و مطلع بودن دفاتر اسناد رسمی و نیز بنگاه های معتبر اکثر موارد را خودشان لحاظ می کنند.

هزینه نوشتن قرارداد چقدر است؟

در بنگاه املاک برای نوشتن هر قرارداد اجاره باید 8 روز از مبلغ اجاره بهای ماهانه از طرفین و در مجموع 16روز اجاره دریافت شود. علاوه بر این مبلغ 9% مالیات بر ارزش افزوده از مبلغ کمیسیون نیز باید پرداخت شود.در هنگام تمدید اجاره نامه برای مدت بیشتری، این مبلغ 4روز از اجاره بها برای طرفین معامله است و نیز شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی شود.

در دفاتر ثبت اسناد رسمی، مبلغ ثبت اجاره نامه شامل حق الثبت، حق التحریر و مالیات می شود که جمعا 8.5% مبلغ اجاره بها ی یک ماه می باشد.برای مثال برای خانه ای که اجاره بهای آن به طور کامل ماهانه یک میلیون و 200 هزار تومان است، از هریک از طرفین قرارداد برای نوشتن اجاره نامه 320 هزار تومان گرفته می شود. یعنی در مجموع 640 هزار تومان به عنوان کمیسیون بنگاه دریافت می شود. علاوه بر آن 58 هزار تومان نیز به عنوان مالیات بر ارزش افزوده گرفته می شود که در مجموع 698هزار تومان مبلغ دریافتی بنگاه خواهد بود.

در صورت اختلاف چه کنیم؟

در صورت هرگونه مورد اختلافی و یا موارد مالی پیش آمده پس از قرارداد، در صورت داشتن ثبت سند رسمی (یعنی ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی) می توانید مستقیم به دایره اجرای احکام کیفری مراجعه کرده و به حقوق از دست رفته خود برسید. در صورت داشتن کد رهگیری معاملات املاک نیز می توانید با مراجعه به دادسرا یا دفاتر پیشخوان حقوق قضایی از طرف دیگر معامله شکایت کنید.ولی در صورت عدم وجود کدرهگیری و یا قراردادی با دست نوشته کاغذی، در ابتدا باید کل قرارداد را اثبات کنید و پس از آن می توانید شکایت خود را انجام دهید که نیاز به طی کردن زمان بسیار زیادی دارد.

اگر در هنگام نوشتن قرارداد، تخلفی توسط بنگاه معاملات املاک صورت گرفت، مانند نقص در نوشتن قرارداد، دریافت اضافه حق کمیسیون و یا حتی عدم ثبت در سامانه املاک و کدرهگیری، می توانید به اتحادیه املاک مشهد واقع در حدفاصل چهارراه فرامرزعباسی و چهارراه مهدی مراجعه کنید و شکایت خود را به بازرس اتحادیه اعلام فرمایید. شکایت شما می تواند تا تعطیلی کامل واحد صنفی نیز پیش برود. بعد از این که شکایت شما دریافت شد، کد رهگیری به شما داده می شود. بعد از چند روز بررسی نتیجه به شما اعلام می شود و در صورتی که حق با شما باشد، پرونده شما به تعزیرات حکومتی ارجاع داده می شود اما اگر رضایت دادید یا حق با شما نبود، پرونده مختومه اعلام می شود. در صورتی هم که به نظر کارشناسی اتحادیه اعتراض داشتید یا در مهلت مقرر به شکایت شما رسیدگی نشد، می توانید از نظر کارشناسی سایر مراجع ذیصلاح استفاده کنید.

1t7af5576b5pwoqtl26n.jpg

سینا وحیدی - خراسان

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 199 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 10:00



سوزوکی ویتارا یا هیوندای توسان

دو خودرو در کلاس شاسی بلند‌های کوچک که در بازار ایران البته هیوندای توسان یا همان ix35 موفق تر بوده است. هر دو خودرو از موتورهایی هم حجم بهره می‌برند. اما موتور هیوندای پر قدرت‌تر بوده و البته در شتاب‌گیری نیز موفق تر از سوزوکی عمل می‌کند. هر دو خودرو از سیستم چهار چرخ محرک بهره می‌برند و می‌توانند از پس کمی ناهمواری و لغزندگی بر آیند. اما انتظار آفرود از آنها نمی‌توان داشت. هر دو خودرو از کیفیت بالایی برخوردارند با این تفاوت که توسان به روزتر بوده و از امکانات به مراتب بیشتری نسبت به ویتارا برخوردار است. البته ابن نکته را نیز باید در نظر داشت که قیمت بالاتری هم دارد. طراحی هر دو خودرو زیباست اما توسان طراحی جدید‌تری دارد. به خصوص اینکه کابین خودرو نیز زیبا‌تر از ویتارا است. هر دو خودرو خدمات پس از فروش مناسبی دارند با توجه به تکنولوژی به‌روزتر، توسان مصرف سوخت پایین تری را نیز تجربه می‌کند. به‌طور کلی می‌توان دو خودرو را انتخاب‌های خوبی با توجه به داشته‌هایشان و البته امکاناتشان دانست با این تفاوت که توسان در بازار همانند پول نقد بوده و به راحتی خرید و فروش می‌شود این در حالی است که گرند ویتارا کمی با بی اقبالی همراه است.

سوزوکی ویتارا یا هیوندای توسان



بی‌ام‌و Z4 یا لوتوس الیزه

دو خودروی رودستر بازار ایران که البته خیلی هم با اقبال همراه نبوده‌اند. اما در مورد الیزه ابهامات زیادی وجود دارد چراکه تاکنون چیزی از آن در بازار نشنیده‌ایم چراکه نمونه‌های پلاک شده‌ای از آن در خیابان دیده نشده و بیشتر شبیه به یک روح در بازار است اما به هر حال اسما در بازار وجود داشته و قیمت آن مشخص شده است. اما در سوی دیگر z4 خودرویی است که در دو نسل در بازار ایران وجود دارد و تعداد زیادی از آن را در خیابان‌ها می‌بینیم. اما نمی‌توان آن را خودرویی موفق دانست چرا که افت قیمت زیاد و البته بازار دست دوم نه چندان مناسب موجب عدم تمایل اسپرت بازها به آن شده است. هر دو خودرو از نظر طراحی در سطح بالایی قرار دارند و چهره‌هایی تهاجمی دارند. هر دو خودرو از موتورهای چهار سیلندر بهره می‌برند که البته در این میان حجم موتور بی‌ام‌و بیشتر بوده و البته قدرت بیشتری نیز تولید می‌کند این در حالی است که الیزه خودرویی پر‌شتاب‌تر و البته اسپرت‌تر است. هر دو خودرو هندلینگ بالایی دارند اما فرمان پذیری افسانه‌ای لوتوس چیز دیگری است اما این نکته را فراموش نکنید که الیزه هنوز در بازار ایران نتوانسته پلاک ملی دریافت کند از این‌رو شما تنها می‌توانید z4 را خریداری کنید اما اگر الیزه مجوز پلاک را دریافت کند می‌تواند بهترین انتخاب برای دوستداران سرعت و هیجان باشد.

بی‌ام‌و Z4 یا لوتوس الیزه



بی‌ام‌و i8 یا مازراتی گرن کابریو

این دو خودرو تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند چراکه i8 یک خودروی معمولی نبوده و خودرویی هیبریدی است و i8 از دو موتور برقی و بنزینی بهره می‌برد؛ موتورهایی که هر کدام قدرت‌های متفاوتی دارند و به‌صورت تر‌کیبی توان بالایی را تولید می‌کنند. اما تقریبا با مازراتی گرن کابریو در ایران هم قیمت است. موتور بنزینی این خودرو سه سیلندر بوده و بسیار کم حجم است. در سوی دیگر مازراتی با موتوری هشت سیلندر پر‌حجم وجود دارد که البته قدرت بیشتری نسبت به موتور i8 تولید می‌کند. اما i8 خودرویی با شتاب‌گیری بهتر بوده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد خودرویی که انگار از فضا آمده و طراحی بسیار متفاوتی دارد. در سوی دیگر مازراتی گرن کابریو خودرویی لوکس بوده که کیفیت ساخت بالایی دارد. هر دو خودرو در بازار ایران حضور محدودی دارند که البته در این میان تعداد مازراتی بیشتر از بی‌ام‌و i8 است. مازراتی در بازار ایران به دلیل تعداد بیشتر و البته قدمت بیشتر قطعات یدکی بیشتری را نیز به خود می‌بیند. این در حالی است که i8 یک تازه وارد بوده و فعلا چندان روی تهیه لوازم یدکی آن نمی‌توان حساب باز کرد. هر دو خودرو تنها برای دو نفر جا دارند این در حالی است که سوار و پیاده شدن در i8 بسیار سخت است همچنین در بازار نیز اقبال خرید و فروش در مازراتی بیشتر است.

بی‌ام‌و i8 یا مازراتی گرن کابریو



کیا پیکانتو یا ام‌‌جی 3

دو خودروی هاچ‌بک و کوچک بازار ایران که بیشتر برای راندن در شهر مناسب هستند. اما این به آن معنی نیست که نمی‌توان با آنها به دل جاده زد. ام‌‌جی از موتوری پر‌حجم‌تر و البته پر‌قدرت‌تر نسبت به پیکانتو برخوردار بوده و البته در شتاب‌گیری هم موفق تر عمل می‌کند. این در حالی است که پیکانتو خودرویی اقتصادی تر از ام‌‌جی بوده و البته پر‌اقبال‌تر از ام‌‌جی است. هر دو خودرو از ظاهری زیبا بهره می‌برند و درون کابین نیز طراحی خاص و قابل قبولی دارند. اما این پیکانتو است که در این جدال در بازار برنده شده و طراحی همه‌پسندی را ارائه می‌دهد. در زمینه خدمات پس از فروش وضعیت پیکانتو کمی بهتر است به خصوص در شهرستان‌ها. هر دو خودرو فضای زیادی برای خانواده‌های پر‌جمعیت ندارند اما طراحی کابین این دو خودرو به گونه‌ای است که بزرگتر از جثه‌شان به چشم می‌آیند و از فضای مناسبی درون کابین بهره‌مند هستند. به‌طور کلی می‌توان گفت که ام‌‌جی خودرویی با شتاب و سرعت بیشتر از پیکانتو بوده اما پیکانتو یک انتخاب اقتصادی هم از نظر مصرف سوخت و هم از نظر خرابی به حساب می‌آید که البته در بازار هم به راحتی خرید و فروش شده و قطعات آن نیز در بازار فراوانترند.

کیا پیکانتو یا ام‌‌جی 3



کیا ریو یا تویوتا یاریس

تویوتا یاریس و کیا ریو هر دو خودروهای کوچکی هستند. در این میان ریو کمی بزرگ‌تر بوده و جادارتر است. ریو از موتوری پر‌حجم‌تر نسبت به یاریس برخوردار است. همچنین موتوری پر‌قدرت‌تر در سینه دارد این در حالی است که یاریس خودرویی کم‌اشتها‌تر برای بنزین بوده و از این نظر می‌توان آن را اقتصادی‌تر دانست. ریو از امکانات بیشتری نسبت به یاریس برخوردار است اما در بازار دست دوم این یاریس است که یکه‌تازی می‌ کند. برخلاف نسل قدیم ریو که در بازار ایران زیاد است ریو جدید به خوبی از سوی واردکننده معرفی نشد و از این‌رو ریو را کمتر در خیابان‌ها دیده و خودرویی بی‌اقبال به حساب می‌آید. هر دو خودرو درون کابین طراحی خوبی داشته و کیفیت مواد به کار رفته در آنها مناسب است. هر‌چند ریو کمی جادارتر بوده و لوکس تر به نظر می‌رسد و این در حالی است که در مسیرهای سراشیبی می‌تواند شما را راضی‌تر نگه دارد. در مقابل یاریس خودرویی با کیفیت بالا بسیار موفق در بازار صفر کیلومتر و دست دوم و البته خودرویی به واقع اقتصادی محسوب می‌شود که می‌تواند انتخاب بهتری از ریو با بازار خرید و فروش ضعیف اما پر‌آپشن و پر‌قدرت‌تر باشد.این دو خودرو در بازار ایران هم به صورت هاچبک و هم صندوقدار عرضه می شوند. در مدل صندوقدار ریو دارای صندوق جادارتری است. با این حال همچنان فراوانی تویوتا یاریس در مدل صندوقدار نیز در بازار بیشتر است.

کیا ریو یا تویوتا یاریس



هیوندای الانترا یا رنو فلوئنس

دو خودروی وارداتی بازار ایران که یکی بسیار موفق بوده و دیگری را می‌توان یک ناکام دانست. فلوئنس با موتوری پر‌حجم‌تر قدرت کمتری تولید می‌کند و البته شتاب‌گیری کند‌تری نیز نسبت به الانترا دارد. الانترا خودرویی زیبا با امکانات بسیار زیاد است که در پیش روی خود فلوئنس را با چهره‌ای نه چندان جذاب و البته امکانات نه چندان زیاد پیش رو دارد. الانترا در بازار بسیار موفق بوده و یکی از پر‌فروش ترین‌های هیوندای در ایران است و این در حالی است که فلوئنس نتوانسته در بازار موفق باشد. این نکته را نباید فراموش کنید که کیفیت سواری فلوئنس بسیار بالاتر از الانترا بوده و می‌توان لذت بیشتری از آن برد اما این برای بازار ایران کافی نبوده و خدمات پس از فروش مناسب و البته عرضه مناسب تر الانترا از آن خودرویی موفق ساخته است. فضای کابین هر دو خودرو مناسب بوده اما فلوئنس خودرویی خانوادگی تر جلوه می‌کند. در بازار دست دوم نیز الانترا موفق تر بوده و به راحتی به فروش می‌رسد. اگر چه فلوئنس خودرویی با کیفیت است اما در دراز‌مدت می‌توان الانترا را کم‌استهلاک‌تر دانست. به‌طور کلی می‌توان الانترا را خودرویی با امکانات فراوان و البته زیبا دانست که خدمات پس از فروش خوبی دارد اما رنو کیفیت سواری بالا و البته متفاوتی ارائه می‌دهد.

هیوندای الانترا یا رنو فلوئنس

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 165 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 7:24

نوسان‌های محدود دلار در روزهای گرم انتهای تیرماه، معامله‌گران بازار ارز را بیش از پیش خسته و بعضا عصبی کرده است. در ادامه روند ...

نوسان‌های محدود دلار در روزهای گرم انتهای تیرماه، معامله‌گران بازار ارز را بیش از پیش خسته و بعضا عصبی کرده است. در ادامه روند کم‌نوسان، روز چهارشنبه، شاخص ارزی با افزایش جزئی 2 تومانی به قیمت سه هزار و 507 تومان رسید تا برای چهارمین روز متوالی نوسانی کمتر از 8تومان را تجربه کند. به گفته فعالان، به طور سنتی در روزهای انتهایی ماه، تقاضا به‌واسطه کاهش نقدینگی معامله‌گران در بازار پایین می‌آید. علاوه‌بر این، روز چهارشنبه، ارزش دلار در مناطق مرزی نیز چندان بالاتر از بازار داخلی نبود تا قیمت از این ناحیه نیز تحت‌تاثیر قرار نگیرد. همسو با افت جزئی دلار، در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی 2هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 85 هزار تومان رسید. افت اونس در بازارهای جهانی دیگر عاملی بود که بهای سکه را کاهشی کرد.


4 روز کم‌نوسان

دلار که در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، در دامنه محدود سه هزار و 500 تا سه هزار و 510تومان نوسان کرده بود، روز چهارشنبه نیز به این روند ادامه داد. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت سه هزار و 502 تومان آغاز کرد که کاهشی 3 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. در ادامه روز، این ارز توان چندانی برای کاهش یا افزایش قیمت از خود نشان نداد و نهایتا با قیمت سه هزار و 507 تومان به کار خود پایان داد؛ رقمی که 2 تومان بالاتر از روز سه‌شنبه بود. البته قیمت دلار در ساعات انتهایی روز در بخش غیررسمی بازار مقداری بالاتر رفت. افزایش روز چهارشنبه دلار در حالی رخ داد که قیمت این ارز در ابتدای روز یک بار دیگر سطح سه هزار و 500 تومان را لمس کرد؛ ولی در برابر پایین رفتن از آن از خود مقاومت نشان داد.

اثرات نوسانات محدود

به گفته فعالان، نوسانات محدود دلار در 4 روز گذشته معامله‌گران ارزی را خسته و عصبی کرده است. به گفته آنها، این روزها اکثر معامله‌گرانی که در بازار فعال هستند، به سودهای جزئی دل‌خوش کرده‌اند. در این وضعیت، این دسته در دامنه محدوده‌ای نوسان‌گیری می‌کنند. به گفته یکی از بازیگران بازار، معامله‌گران در روزهای گذشته بیشتر ترجیح داده‌اند زیر نقطه سه هزار و 503 تومان اقدام به خرید دلار کنند، حال آنکه بالای نقطه سه هزار و 508 تومان بیشتر ترجیح داده‌اند که در موقعیت فروش ارز قرار بگیرند. به گفته فعالان، در چنین شرایطی، تعداد زیادی از معامله‌گران ترجیح داده‌اند که در بازار فعالیت چندانی نداشته باشند. در گرمای ظهر، این دسته بیشتر در حاشیه بازار در انتظار خروج دلار از زندان ابتدای کانال سه هزار و 500 تومان بوده‌اند، اتفاقی که در این چند روز رخ نداده و موجب حیرانی بیشتر این دسته شده است.

2 عامل افزایشی

رشد جزئی نرخ حواله درهم در کنار بالا بودن قیمت دلار در معاملات فردایی و امروزی نسبت به معاملات نقدی دو عاملی بودند که در روز چهارشنبه در رشد قیمت شاخص ارزی اثرگذار بودند. به گفته فعالان، روز گذشته نرخ حواله درهم یک رشد جزئی را تجربه کرد؛ علامت افزایشی درهم موجب شد که در بازار داخلی کمی تقاضای معامله‌گران رشد کند. همچنین روز چهارشنبه، قیمت دلار در معاملات آتی حدود 3 تا 5 تومان بالاتر از معاملات نقدی بازار بود. بالا بودن قیمت در معاملات آتی معمولا جدا از ترفندهای نوسان‌گیری دلالان نشان‌دهنده آن است که نگاه معامله‌گران به آینده کوتاه‌مدت بازار نیز چندان بد نیست.

سکه در میانه کانال

سکه که روز سه‌شنبه مسیر قیمت خود را تغییر داده بود، روز چهارشنبه بار دیگر در مدار کاهشی قرار گرفت. در پنجمین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 87 هزار تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه نداشت. با این حال، در ادامه روز، فلز گرانبهای داخلی تمایل بیشتری به کاهش قیمت نشان نداد و نهایتا چنان که اشاره شد با 2 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 85هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی در 3 روز گذشته همسو با جهت حرکت اونس در بازارهای جهانی مسیر کاهشی یا افزایشی را انتخاب کرده است. افت روز چهارشنبه نیز تا حد زیادی ناشی از بازگشت اونس به محدوده 1320 دلار تا ساعت 3بعدازظهر بود.

نوسان‌های محدود دلار

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 182 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 7:24